3 mars 2011

Blomkålssoppa

Säg blomkålssoppa och jag rynkar lite på näsan. Hade inte en kompis lovordat soppan så skulle jag aldrig ens gett mig på att göra en blomkålssoppa. Så mycket tråkigare kan det ju inte bli tänker jag. Åtminstone tänkte jag så fram till igår. För den här blomkålssoppas är rent ut sagt himmelsk. Det faktum att jag slickade kastrullen, (ni vet sådär som man gör med kladdkakesmet) är väl ett bevis så gott som något..

Soppan tar plats bland mina stående favoriter, precis som den här spenatsoppan.

Himmelsk blomkålssoppa
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
4-5 potatisar
Knappt ett halvt blomkålshuvud (350g)
7,5 dl mjölk
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 hönsbuljongtärning
½ msk vitvinsvinäger
salt
peppar
bacon/rökt renkött

Gör så här:
Strimla purjolöken och hacka vitlöken. Fräs löken i olivolja i en stor kastrull. Dela blomkål och potatis i bitar och lägg i kastrullen tillsammans med mjölk, grädde och buljongtärningar. Låt sjuda tills allt är mjukt. Mixa soppan slät och smaka av med vinäger, salt och peppar.
Servera tillsammans med knaperstekt bacon eller med rökt renkött.

Inspiration till receptet fick jag av Leila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar