7 januari 2012

Teknikintervaller

Dagens eftermiddagspass kändes otroligt segt att komma ut på. Två
timmars skidåkning på förmiddagen följdes av lunch och vila framför
tour de ski. Så som de flesta dagar sett ut den här veckan med andra
ord. Men idag slog klubban till ordentligt. Kanske var det det kallare
vädret som tog energi, kanske börjar kroppen protestera efter veckans
mängdträning.

Teknikintervaller stod hursomhelst på programmet och jag övertalade
mitt yrvakna jag att jag bara behövde köra 45 minuter. Se'n skulle jag
få njuta av varm choklad och mer tour. Väl ute tyckte dock kroppen att
det var riktigt kul att köra på med fart. Vi inledde med
diagonalåkning i uppförsbacke utan stavar, fortsatte med
diagonalåkning utan att använda benen och avslutade med
stakintervaller. Även här i uppförsbacke. I nedförsbackarna/vilan
körde vi diverse balansövningar. Klockan visade på en timmes intensiv
åkning när vi var klara. Jag tackar mina medåkare för pepp och för att
lyckas få igång mig när det känns segt. Och jag tackar min kropp för
att den orkar med mig under såna här veckor.

Jag är framförallt nöjd med att jag utvecklats i stakningen under
veckan. Det känns mer naturligt och jag får en helt annan kraft än
tidigare. Även diagonalåkningen uppför går allt bättre. Det är
fortfarande galet jobbigt att åka på med bra tryck och rätt teknik men
det går bara jag bestämmer mig. Åtminstone en liten stund.

Nu återstår bara en halv dag av det här lyxlivet. Trist förstås, men
jag lämnar Grövelsjön med en väldigt väldigt nöjd känsla. Inte nöjd
som i att jag är klar med skidåkandet utan nöjd som i att veckan blev
så bra som den bara kunde bli.

Ikväll kollar vi på Gladiatorerna där två Crossfit-profiler tävlar mot
varandra. En av dem - Ali, är dessutom instruktör på Nordic så jag
kommer förstås hålla en extra tumme för honom.

1 kommentar:

  1. Om mina middagsgäster vill se Gladiatorerna tänkte jag också spana in crossfitkillarna :) Välkommen hem till Stockholm, snart!

    SvaraRadera