26 november 2009

Spåravgiftsdilemma

Vad säger ni om den här spåravgiftsdebatten? Är det ok att ta ut en avgift för att åka skidor eller är det ett hot mot allemansrätten?



Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag att det är en skrämmande utveckling. För vad är nästa steg? Att avgiftsbelägga promenader i skogen?

För vad är egentligen skillnaden? Att utnyttja en motionsslinga för att åka skidor eller att utnyttja den för en promenad eller löprunda. Visst, säkert mer underhåll för ett skidspår, men även en motionsslinga utan snö kräver ju underhåll i form av att sågspån läggs ut osv.

Å andra sidan har jag egentligen inget emot att betala för att få spår som underhålls ordentligt. Helt ok med mig. Kommer inte att påverka mitt skidutövande överhuvudtaget. Och egentligen är det väl inte konstigare än att man betalar för att åka lift upp på berget.. eller?

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt. Det är ingen konstigt alls. Och vill man inte betala för att åka i spåren som kostar en massa pengar och personal att underhålla så går det jättebra att köra fritt i terrängen.

    SvaraRadera