22 februari 2010

Acceptans

Såg ett inslag på rapport igår. Yogaläraren Alexander Medin intervjuades som en av alla väntande på centralstationen. Och jag blev så glad! För mitt bland alla stressade, frustrerade, irriterade och arga människor stod han där och sa bara "Acceptans" och log. Och det lät inte det minsta präktigt eller äckligt positivt, bara självklart.

Vilka är vi att tro att vi kan styra och ställa med våra liv precis så som vi själva vill?

När ska vi människor (så även jag) sluta tro att vi kan påverka allt i våra liv? Inklusive naturen själv?

En av mina absoluta favoritbloggare har börjat blogga igen och skriver så bra om just om det här.. LÄS! Jag kan inte annat än hålla med. Det är coolt och mäktigt att det finns saker och ting som vi inte rår på. Och ännu mäktigare blir det när vi jobbar på vår acceptans.

3 kommentarer:

  1. Det där har jag tänkt väldigt mycket på de senaste dagarna. Jag blir så frustrerad över alla människor som stressar fram och vägrar inse att den här vargavintern gör att man måste tänka om lite. Det går inte att förvänta sig att precis alla tåg ska gå som de ska, att promenaden till jobbet ska gå lika fort som den brukar, att det ska vara enkelt att ge sig ut och göra saker. Det tar längre tid, för det är några fler lager kläder som ska på. Det tar längre tid, för vägarna är moddiga. Det tar längre tid, för ingen kan förbereda hela järnvägsnätet på en vargavinter som dyker upp var tionde år. Varför kan vi inte bara ta ett steg tillbaka, låta saker ta tid och acceptera att oväntade saker kan hända? Vem är det som mår bra av att gå runt och sucka och stöna och gnälla över försenade tåg? Vem är det som mår bra av att kasta sig på gasen och köra om så många bilar man hinner i en lång, lång bilkö där alla bara gör det man borde - det vill säga kör så snabbt som väglaget tillåter?

    Jag accepterar, njuter av en långsammare tillvaro och har en av de finaste vintrar jag har haft på länge. Sorgligt att inte fler människor kan göra samma sak.

    SvaraRadera
  2. Jag yogade ju för Alexander i helgen och han om någon var den rätta att prata om acceptans. Han er grejt :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med. Det är många som går i taket, är ledsna, arga och förbittrade. Ofattbart egentligen! Det går inte att ändra på naturen, det är bara att följa med. Och passa på att njuta när det är vackrare än någonsin en gnistrande februaridag!

    SvaraRadera