27 juli 2010

Tennisanalys

Sitter och kollar igenom en massa videoklipp från Frankrikeveckans tennismatcher. Det är inte fy skam att ha vänner som kollar och filmar matcherna! Tack för det. Lär mig massor om vad jag gör rätt och vad jag gör mindre bra.



Exempel på grejer att rätta till:
Korsa inte armarna (för guds skull!) - gäller både serve och forehand. Förlorar massor med kraft av att låsa rotationen. Helt idiotiskt men svårare än vad man kan tro att lära om.
Förbered slaget tidigare - när jag slår ut bollen handlar det ofta om att jag inte är tillräckligt "på", inte tillräckligt på tå. Väntar in bollen för länge och låter bollen passera mig istället för att ta den framför mig. Gäller framförallt min forehand.
Våga vara aggressiv och ta mer initiativ- jag är aggressiv på träning, men blir ibland lite väl passiv på match. Styr och ställ mer!
Se till att sträcka ut ordentligt i serven - serve i nät betyder ofta att jag servat på en för låg boll.
Träna in en andraserve - messerve som andraserve duger inte.

Jag är taggad till tänderna att lära mer, lära om, utvecklas och vinna matcher!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar