14 februari 2012

Alternativ alla hjärtans dag

Dagen till ära bjöd sisu idrottsböcker in till föreläsning om hur man
bäst tränar hjärtat i samband med lanseringen av den nya boken
"Pulsträning". Författarna Mikael Mattsson och Filip Larsen gav mig en
hel del ny kunskap och inspiration till att träna mer effektivt för
att förbättra konditionen.

Några av lärdomarna som jag tar med mig är:

Pulszoner är individuella - att träna i % av maxpuls är att gravt
förenkla verkligheten.

Pulsen är tydligt grenspecifik - pulszonerna måste därför beräknas för
varje gren. Tex kommer mina zoner för längdåkning skilja sig från
löpningens, något jag redan kunnat konstatera eftersom jag kan ligga
betydligt högre i puls under längre tid vid skidåkning än vid löpning.
Alltså måste min tröskelpuls vara högre i skidåkningen.

Det finns tydliga "skräpzoner" - dvs pulsintervall som inte ger bättre
effekt än träning med lägre puls men som sliter hårdare på kroppen och
därmed kräver lägre återhämtningstid.

Alltså: Träna lugnt eller träna hårt och strunta i mellanmjölken - det
sliter mer än det ger.

Inom kort ska jag göra de tre testerna som krävs för att kunna beräkna
mins egna intervall: vilopulstest, tröskeltest och maxpulstest. Alla
går att genomföra utan annan utrustning än min Garmin. Ska bli
spännande att se hur mycket de här zonerna kommer skilja sig från mina
% av maxpuls-zoner som jag normalt sett kör efter.

Rekommenderar varmt alla er som är intresserade av konditionsträning
att köpa boken. Tanken är att den ska ligga mellan de väldigt
lättlästa (men också förenklade) böckerna som finns på marknaden och
den avancerade vetenskapliga litteraturen inom fysiologi. Boken
innehåller både grundläggande fysiologi och rent konkreta tester för
att beräkna sina individuella pulszoner och förklarar vad man tränar i
de olika zonerna.

Efter att ha hört föreläsningen och bläddrat i boken är jag säker på
att jag kommer att lära mig en hel del. Och förhoppningsvis även bli
mer vältränad.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Det är ju ofta diskussioner om just det här med "medelhård" träning, mellanmjölk, slask, varken-eller, kärt barn har många namn! För min del funkar det inte att enbart köra stenhårt eller superlätt, som många motionärer kör jag en hel del just mellanmjölksträning. Många av mina distanspass på skidor t.ex. är ju varken superlätta men heller inte så hårda att jag skakar efteråt. Men jag behöver dem för att komma upp i mängd också. Att det inte skulle ge "något" köper jag inte riktigt, men det är väl individuellt det med.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker också att det är svårt att undvika mellanmjölksträning - särskilt i skidåkningen där jag har svårt att hålla pulsen nere. Författarna menade inte att det inte ger nåt att ligga i skräpzonerna utan menade att det ger samma effekter som om man ligger på en lägre nivå. Det som skiljer är längden på återhämtningen och de menade då att det eftersom det ger samma effekter är smartare att välja lägre puls och därmed kortare återhämtning och mindre risk för att träningen blir nedbrytande istället för uppbyggande. Men din träning verkar ju verkligen ge resultat - så fortsätt så! :-)

    SvaraRadera