12 oktober 2010

Scandscapehelg - lördag

Den fullspäckade dagen inleddes med skööön muskelväckning. Mycket kände jag igen från yogan och jag älskar verkligen att väcka kroppen genom att sträcka igenom och bli varm inifrån. Som extra bonus smakar ju den efterföljande frukosten ännu bättre. Och frukosten på Bosön går inte av för hackor. En frukostfanatiker som jag fick mitt behov stillat med råge.

Efter frukost var det en stunds vila för att låta frukosten sjunka ner och jag passade på att lägga mig på sängen för att läsa. Mysigt och lyxigt.

Vilan gjorde dock både mig och Frida lite småsega så den där efterföljande löpningen kändes kanske lite motig till en början men som vanligt när det känns tungt att gå och träna så ersätts den känslan snabbt med dess raka motsats. 

Dagens löpning skulle ske på temat "Fartlek" och vi startade på parkeringen med diverse löpskolning/spänstövningar. Redan här kändes det att benen fått jobba ordentligt under gårdagens backintervaller. Men vi kämpade på och begav oss ut i skogen där jägarmarsch avlöstes av utfall som avlöstes av korta snabba ruscher osv. Fartlek med andra ord. Jag kände mig stark och inte alls som nå'n som avskyr att springa i grupp. Det funkade ju fint det här. 

Att solen sken och omgivningarna var helt fantastiska gjorde såklart sitt till.

55 minuter senare tyckte ledarna att vi borde vara tillbaka typ. Problemet var bara att vi inte riktigt visste exakt var det där "tillbaka" låg. Jag plockade fram min iphone och fick beskedet att vi var 4,5 km "hemifrån". Inte riktigt som tänkt med andra ord men bara att kämpa på.

Frida och jag tog sällskap och sprang mot den eftertraktade lunchen. Konstaterade att "fan vad vi är bra" och njöt av löpningen. Totalt 80 minuters löpning skrapade vi ihop - ett bättre genrep inför TjurRuset har jag svårt att tänka mig.


Så var det lunch, föreläsning om träningsupplägg varifrån jag framförallt tar med mig kunskapen om hur viktigt det är att dela upp styrketräning och konditionsträning i olika pass. Åtminstone om det är stark man har tänkt sig att bli. Konditionsträning hämmar nämligen styrketräningens effekter om de körs i samma pass.

Eftermiddagen bjöd på utomhusgym i form av cirkelträning - sån't jag verkligen gillar. Vi delade in oss i par, repen och däcken plockades fram och körde ett antal övningar och varv med fokus på överkroppen. Tack för det. Mina ben hade liksom redan fått sitt.

Middag och ytterligare en föreläsning senare (denna gång om kost) lockade boken och sängen och jag sa godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar