3 januari 2011

Dubbelvila ger dubbelträning

Efter två dagars totalvila med Nyårsfest Grande och tillhörande extremslappande i soffan dagen efter vaknade jag efter tio timmars sömn med stor träningslust på söndagen.
Inledde med att ta en jogg på Djurgården där snömodden gjorde det riktigt tungt att springa och pulsen var väldigt hög med tanke på hur långsamt det gick. Men så blir det ju förstås när två steg framåt betyder ett steg bakåt. Man kan ju kanske se det som att jag sprang 50% längre än vad det verkade som.. eller.. hmm.

Efter en skön tupplur på soffan tog jag med mig en kompis med träningsnyårslöfte till gymmet där det fanns fler nyårslöftestränande om man säger så. De flesta hängde dock vid maskinerna och jag hade lagt upp ett pass med knäböj, marklyft, axelpressar (strikta, push press och push jerk), chins/pullups/dips och sittande rodd så den mesta tiden kunde vi hålla oss i den funktionella delen av gymmet som var relativt tom. Synd att inte fler hittat till de fria vikterna, men samtidigt så var det ju ur en rent egoistisk synvinkel väldigt skönt att få ockupera stängerna utan stress.



Dagens roligaste övning var helt klart axelpressarna - körde en kombo där ett set bestod av 3 strikta pressar, 4 push press och 5 push jerks. Blir en naturlig övergång när axlarna tar slut i de strikta att hjälpa till med benen i push press och när man blir ännu tröttare gå över till push jerks.

1 kommentar:

  1. Ojoj vad avancerad du börjar bli! Det där måste vi göra nästa gång vi kör också. Om bara min teknik håller...

    SvaraRadera