31 januari 2011

Nike Blast - dag 2

Helt uppenbart är det inte bara jag som reagerat starkt på Pär Johanssons ord. Efter den där föreläsningen som gjorde mig alldeles varm, hoppfull och tog fram mitt bästa humör så var det då dags för själva träningsdelen av dagen.

Första klassen för min del var Nike Free med Johanna Andersson. Jag hade förstått av andra att det här var en populär klass (och den långa kön för de som inte lyckats få biljett tydde ju också på det), men jag visste inte riktigt själv vad jag gav mig in på. Jag förväntade mig någon slags fysisk yoga eftersom Johanna är en riktig yogini. Tänk så fel man kan ha.. Visserligen testade vi ett par armbalanser som jag kände igen från Ashtangan men i övrigt var det benstyrka, benstyrka benstyrka. Det är åtminstone så jag minns det.

Efter gårdagens alla tusen knäböj och utfall som satt sig i benen var det nu dags att lägga till ungefär lika många till alltså. Lämpligt. Vi varvade väldigt långsamma rörelser (gå ner i djup knäböj medan du räknar till 20, gå upp lika långsamt) med explosivitet (direkt efter de långsamma knäböjen - gör 20 explosiva upphopp). Mjölksyra that is. Jag la även till ytterligare ett djur till samlingen - nämligen ankan i form av duck walk (sätt dig i ett djupt knäböj och gå framåt med djupa ben). Summa summarum en riktigt effektiv klass som fullständigt dödade benen. Hade det inte varit för Johannas otroliga energi och humor så hade hjärnan sagt nej långt innan klassen var slut.

Efter den här bendödaren så var det egentligen dags för Kettelbells för mig, men mina ben sa till mig att vila, så istället gav jag mig in på en Garuda-klass med James da Silva (Madonnas fitness-coach). Pilates, yoga och andning varvades i något som säkert var en väldigt bra klass, men min koncentration svek mig vilket förstås påverkade upplevelsen.

James da Silva - bild från thegaruda.net

Resten av dagen ägnades åt häng och fika och avslutades med en energiinjektion i form av Petter som uppträdde på scen. Så även om det nu inte blev någon hiphop-klass i år så fick vi åtminstone känna på gunget.

Petter on stage

Jag är supernöjd med helgen som gjort mig otroligt träningssugen och gett en riktig kickstart på året. Förutom några småmissar med skyltning till de olika salarna och goodie bags som inte räcker till alla så håller arrangemanget hög nivå och jag kommer garanterat tillbaka!

1 kommentar: