6 december 2011

Death by double unders

Well, kanske inte död, uppenbarligen överlevde jag gårdagens Crossfit-pass, men det var inte långt ifrån att jag strök med.

Tema extra roliga pass på Nordic betyder extra långa och jobbiga pass. Ja men det är ju sjävklart.

Gårdagen bjöd på L-pullups till förrätt och en skön 20 minuter lång metcon till huvudrätt. 20 min av max intensitet. Jag brukar beskriva Crossfit som högintensiv styrketräning och igår behövde nog ingen ifrågasätta det där med hög intensitet.

Passet såg ut som följer:
20 varv av
10 sek strikta pullups (i gummiband för min del)
20 sek burpee-situps (en armhävning + en situp + hopp upp med klapp)
10 sek "vila"

Den där vilan var verkligen inom citationstecken. Ni kan ju tänka er själva hur lång tid det tar att lägga ifrån sig hopprepet, skriva upp antal repetitioner och ta sig upp på lådan till räcket och få i foten i gummibandet. Just det. Ca 10 sek. Det var den vilan det.

Värst i passet var helt klart flåset, vilket man jobbar upp alldeles utmärkt genom att göra burpee-situps och double unders. Hela tiden med nån slags jagande känsla. 10 resp. 20 sek är ju inte direkt lång tid så tar man bara ett par sekunder för att återhämta sig så är snart hela intervallen borta, och det går ju inte an. Men double underserna går riktigt fint nu. Inte många brutna serier alls. Pullupsen som normalt sett brukar vara min akilleshäl svepte bara förbi - det var de som gav någon slags återhämtning. Tänka sig att 50 pullups kan kännas som vila. Allt är relativt.

Promenaden hem var en pärs. Som tur är hade jag en Kit-Kat i väskan som jag fått häromdagen efter att ha hjälpt ett par förvirrade spanjorskor att hitta rätt till Stadshuset. Den skulle visa sig komma väldigt väl till pass. Numera kommer jag alltid associera Kit-Kat med känslan efter sisådär 450 double unders.


Allmänt kaos och kämparanda. Roligt kaos. Bilder från Nordic.

4 kommentarer:

  1. Vilket galet pass! Sjukt bra jobbat! En kompis på gymmet körde samma pass igår, han sa att det var grymt jobbigt!

    SvaraRadera
  2. Ahh... Grymt kul det låter! Men har du bara en fot i gummibandet? Blir det tyngre då? (Orkar inte tänka om det blir lättare när man har två ben i - länge sen jag läste fysik... :)

    SvaraRadera
  3. Ja det var totalt galet men väldigt kul!
    Annika: Ja, vi har alltid bara en fot i gummbibandet, mest för att det är enklare att komma i så tror jag. :-) Ibland sätter jag bara knäet i, då blir det tyngre. Bra fråga om det blir tyngre med bara en fot i.. tydligen länge sen jag läste fysik också, men skulle inte tro att det blir nån skillnad. Är ju hur mycket bandet är uttänjt som gör skillnaden. men vi får väl testa helt enkelt. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag tror det är enklare med en bra position/att spänna hela kroppen om man bara har en fot i!

    Sist jag körde med Jakob fick jag köra med knät i o kände mig så svag jämfört med gången innan - då han tyckte jag var stark. Now I know why ;)

    SvaraRadera