26 december 2011

Tungt på gymmet

Dags för förändring i styrketräningen!

Efter att ha kört 6-8 repetitioner per set under en period känner jag
att jag stannat upp lite i utvecklingen, särskilt vad gäller knäböj.
Jag blir inte så mycket starkare. Omotiverande och trist och
framförallt ett tydligt tecken på att jag bör förändra något i
upplägget.

Jag vet dessutom sedan tidigare att min maxstyrka inte skiljer sig så
väldigt mycket från de vikter jag kör 5-6 reps på.

Alltså: operation utveckla maxstyrka är inledd.

För mig innebär det här att jag i mina grundövningar marklyft och
knäböj kör 5 set om max 3 reps. För övriga
kompletterande övningar så som overhead squats, enbensmarklyft,
utfallshopp och liknande kör jag fortfarande 6-8 reps per set.

Förhoppningsvis leder det här nya upplägget till att jag tar mig över
vissa trösklar som gör att jag kan lyfta tyngre även när det gäller
fler repetitioner än tre i taget.

Dagens pass såg ut såhär:
Front squats: 5x3reps (35-40kg)
Marklyft: 5x3reps (60-65kg)
Utfallshopp med hantlar: 3x10reps (2x6kg)
Overhead squats: 3x8reps (20kg)
Mage i TRX
Turkish get ups

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar