12 mars 2012

Otur och tankar om kost

Jaha, då var vi där igen då. Ordentlig förkylning som idag även är kryddad med lite förhöjd temp.

Tredje omgången förkylning på två månader och man skulle ju kunna börja undra om det är nå't jag gör eller inte gör som orsakar det här. Efter en noga rannsakan av faktorer i mitt liv som skulle kunna påverka immunförsvaret till det sämre (sömn, vila, mat, träning, stress osv) konstaterar jag dock att jag är löjligt noga med att "ta hand om mig själv" som det så präktigt heter, och att jag ser det som ren och skär otur som gör att jag just nu råkar ut för förkylningar gång på gång. Så kan det vara. Inte mycket att göra något åt. Och jag är ju dessutom frisk för det allra mesta så något större problem är det ju normalt sett inte.

Paleoförespråkare skulle nog förespråka att jag ska ska testa att utesluta gluten och mejeri och ska man tro Lasse Frölander* så borde jag bli vegetarian och äta 6-10 avokados om dagen. Jag väljer dock att göra det mesta rätt (rena råvaror, mycket grönsaker, väldigt lite socker, pasta och ris) och tänker forsätta med att låta det slinka ner en kanelbulle här och där och njuta av hembakat bröd. Skulle det vara de här små "felen" som får mig att bli förkyld så let it be so.

Hellre en förkylning ibland än kanelbulls- och mjölkförbud resten av livet. Mitt liv är inte till för att levas "optimalt", det är till för att levas.

Så tänker jag.

Hur tänker ni? Hur mycket "offrar" ni av det goda för att leva så hälsosamt som möjligt?

*Har just läst senaste numret av STARK där Lasse berättar om hur han gått från skräpmat till att äta extremt vilket innebär vegetarisk kost utan laktos och gluten och rent konkret betyder tex 6-10 avokados per dag.

Bild från intervjun med Lars Frölander i tidningen Stark, nr 1 2012

3 kommentarer:

  1. Äh såklart man inte blir förkyld av kanelbullar! Du är bara inne i en dipp och nu kommer våren och sen sommaren och du kommer vara pigg som en spigg igen.

    Jag tror inte du är allergisk mot gluten eller laktos, det brukar yttra sig på andra sätt i första hand än dåligt immunförsvar... Däremot hävdar ju många att mejeriprodukter är inflammatoriska men jag vet inte om det är just förkyld man blir. Jag tänker mer.. cancer? Fast jag äter mejeri ju. Sjukt gott! Treata dig med lite turkisk yoghurt, banan, valnötter och agavesirap på din sjukdag. Jag tror pure-tänket vi har är ett bra tänk. Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Och med pure (ren mat blir en konstig översättning) menar jag alltså bra råvaror, ekologiskt, inte processat och kött vars djur ätit och levt ett så normalt liv som möjligt. Toppa med en kanelbulle och både kroppen och själen mår bra! Livet ska levas inte bara optimeras.

    SvaraRadera
  3. Så trist att du är sjuk igen! Jag vet ju absolut hur det känns... jag tror även att om man är "nerkörd i skosulorna" immunförsvarsmässigt sett så är man mer mottaglig att ta på sig ny skit. Sommaren 2010 när jag hade ständiga problem så blev jag till slut tvingad att vila i veckor EFTER att jag blivit frisk.

    Ang. mat så tror jag vi tänker rätt lika! Jag älskar bröd och kommer inte sluta med det. Mår inte dåligt av att äta det heller. Jag tror man kan äta allt :) men inte alltid. Frölanders kost har jag läst om förut, verkar rätt extrem, jag är personligen inte så sugen på typ broccolisoppa till frukost. Men även Tynell, Jimmie Johnsson m.fl. har lagt om kosten och äter mindre gluten och laktos tror jag. Dock inte Kalla, Haag och gänget. De verkar äta helt normalt :) Plus en massa extraenergi då, som inte en annan behöver :)

    SvaraRadera