12 april 2012

Enarmspullups

Fantastiskt att vara tillbaka i träningen på riktigt. Kunna köra på utan oro för att det eventuellt finns förkylningsrester i kroppen. Det betyder även att jag är tillbaka i crossfiten igen. Ännu mer fantastiskt.

Enarmspullups på schemat idag hos Nordic och det kan ju kännas en smula överilat att gå över till enarmspullups när man (läs:jag) fortfarande kämpar med att göra mer än en vanlig pullup/chin i taget.

Well, som vanligt så finns det ju sätt att modifiera så att man tränar samma rörelse men en mindre tung variant. Idag innebar det dubbla gummiband och lite fix och trix men till slut fick jag i alla fall till det!

Pratade med en kompis häromdagen om känslan att bli äldre och att vi nu för första gången faktiskt kan känna oss gamla ibland. Men det här crossfittandet måste jag säga är ett fantastiskt bra botepiller mot gammalkänslan. Vi leker, upptäcker nya sätt att använda kroppen på och måste ständigt utmana oss själva. Precis som barn. En lekplats för vuxna helt enkelt. Att bli äldre har jag inget emot, men jag dröjer gärna ett antal tiotal år till innan jag känner mig gammal.

Efter de där enarmspullupsen följde ett riktigt kul pass:

Inled med 20 kettlebellsvingar

Fortsätt med 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 av:
Pullups
Boxhopp
(alltså 10 pullups, 10 boxhopp, 9 pullups, 9 boxhopp.. osv ner till 1)

Avsluta med 20 kettlebellsvingar

Efter dryga 8 min var jag klar och mina underarmar var mer eller mindre mos. Då väntade förstås en sista treat: 5x1 min planka med 5 kg viktplatta på ryggen/baken. Jobbigt! Jag skakade och frustade och försökte att enbart fokusera på andningen. Brände ordentligt i magen och axlarna som redan fått sitt var inte helt nöjda de heller. Hade aldrig fixat att stå tiden ut om jag kört ensam, men i grupp så vill man ju knappast vara den som ger upp..  Stooor skillnad att köra med viktplatta jämfört med att köra med enbart sin egen kroppsvikt. Testa får ni se!

Imorgon blir det en ny träningsutmaning som jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning.. om jag överlever så har ni rapporten här imorgon eftermiddag.

2 kommentarer:

  1. stark tjej! skoj! skönt att du är frisk och pigg.

    SvaraRadera
  2. Härlig träningsglädje jag läser! Och det där passet ska jag låna till Friskis, två redskap brukar ju gå att paxa faktiskt :) Men tio pullups. Phew. Då får jag ha ett tjockt gummiband...

    SvaraRadera