1 april 2012

Saknad morgonyoga

Det finns mycket att sakna från Springtimeveckan i Turkiet men högst på listan ligger den där helt fantastiska morgonyogan. En flödande yoga som rent fysiskt fick mig att svettas, att stå på huvud för första gången, att helt plötsligt hoppa fram till något slags handstående utan att jag själv riktigt förstod hur jag hamnade där och framförallt att känna mig lättare och smidigare i kroppen än jag nånsin gjort. En vecka av daglig yoga och kroppen blev som ny. Inga höftkänningar, ingen plantar fasciit, inget ont.

Och nu tänker jag att jag verkligen ska hålla fast i yogan här hemma. Göra min egen hemmayoga lite då och då och kanske skaffa klippkort på någon shala som ligger nära jobbet för att kunna morgonyoga. Har dock blivit lite kinkig med kvaliteten då jag ju blivit bortskämd med den bästa av yogainstruktörer (Cecilia Gustafsson). Den kvinnan är helt fantastisk. Att i ett rum med 50 yogautövare på väldigt olika nivåer ändå kunna se varje individ och komma med justeringar och assistans när man som bäst behöver det är mer än jag trodde var möjligt. Att dessutom komma med de där rätta orden som tar tag i en.. ja jag säger då det.

Bild lånad från från www.ceciliag.se

6 kommentarer:

  1. Så skönt det låter, och jag tycker verkligen att man ska vara kinkig när man väljer yogalärare. Eller vad man ska kalla det. Det är ju superviktigt att hitta någon som passar en själv, som man är trygg med och som man känner att man lär sig yoga av. You go girl!

    SvaraRadera
  2. Åh vad underbart det låter... jag är så avis på alla er duktiga yogisar! Vill också, men får aldrig till det...

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem! Det ser ut som du haft en fantastisk resa! Vi hade nämnda kvinna på g till bbc ett tag, men sen blev det tok med uppbokade helger och fungerade inte den gången. Kanske en annan gång!?

    SvaraRadera
  4. Ja visst gör yogan under för höfterna! (och resten av kroppen och psyket!)

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt att läsa om en bra instruktör. Jag googlar henne och blir inspirerad direkt. Tycker att det där organic bodywork såg intressant ut också. Hur var passet? Är det ren yoga-andning eller andas man genom mun också(gillar inte det)?

    SvaraRadera
  6. Annika: Ja hon är otroligt inspirerande! Organic bodywork gillade jag jättemycket, körde passet två gånger under veckan. Mycket som man känner igen från yogan, men med lite mer styrka och explosivitet. Och lite lek. Fokus låg på att göra allting vackert och elegant, som en ballerina. Och även jag som ibland känner mig lite kantig i rörelserna kände mig faktiskt vacker.

    Vi körde ren yoga-andning dvs näsandningen under yogan. Jag gillar inte heller munandningen.

    Cecilia ordnar ju eget träningsläger i Järvsö - rekommenderar varmt att åka.

    SvaraRadera