10 augusti 2012

Det praktiska under vandringen

Eftersom det kommit en massa frågor kring det praktiska under
vandringen så kommer här svaren (som förmodligen leder till ännu fler
frågor..).

Vandringsupplägget:
Mina två första veckor vandrar jag som sagt ensam och ska ta mig
mellan Abisko och Kvikkjokk. Under den här delen av Kungsleden är det
inga problem att gå från stuga till stuga så jag vandrar utan tält.
Stugorna ligger med mellan 10 och 23 km avstånd så dagsetappernas
längs avgörs alltså av hur långt det är till nästa stuga. Stugorna har
väldigt enkel standard. De ligger ute i ingenstans så det finns vare
sig el eller vatten men väl gemensamt kök med gasplattor och vatten
att hämta i närheten av stugan. Utedass finns också. Ibland också
bastu.

Vid ett par tillfällen kommer jag att hamna på fjällstationer där
standarden är högre, man kan ta sig en dusch, äta på restaurang osv.

Efter två veckor är jag framme i Kvikkjokk där jag möter upp Frida som
har med sig tält. De följande 10 dagarna går längs den minst vandrade
delen Kungsleden och här är det också längre mellan stugorna och det
krävs tält. Vi kommer att varva tältnätter och stugnätter under de här
dagarna. En annan skillnad är att det blir viktigare att ha planerat
all mat i förväg eftersom det kommer att gå flera dagar utan möjlighet
att proviantera. När Frida lämnar mig i Ammarnäs återstår bara några
dagars vandring för mig. Här är det återigen tätt mellan stugorna så
jag slipper släpa på tältet.

Mat:
I ungefär varannan stuga kan man köpa proviant, dvs konserver,
frystorkat, pasta, knäcke osv. Men inga färska varor. Har jag tur
träffar jag på en same som vill sälja lite fisk till mig. Men för att
slippa leva på pilsnerkorv och tortellini i en månad så har jag med
mig en del egen mat. Jag har torkad köttfärssås (supergott!), torkat
kött, torkade äpplen, blåbär och jordgubbar för att göra grötfrukosten
roligare och har även en del smakförhöjare som soltorkade tomater,
torkad svamp och parmesanost som kan göra vilken tråkig pulversås som
helst till en smaksuccé. Well, nästan i alla fall.

Uppkoppling/uppdatering:
Min ambition är att uppdatera via blogg/twitter så ofta det är
möjligt. Täckningen ute på fjället är dock förstås inte helt pålitlig
och ibland helt obefintlig under långa sträckor så vi får helt enkelt
se hur ofta det kan bli. För att kunna uppdatera måste jag också kunna
ladda min telefon vilket jag hoppas kunna göra med hjälp av den
solcellsladdare jag har med mig.

Det var det. Nu är jag snart framme i Abisko - ett antal timmar
försenad så det får bli till att stanna där en natt och påbörja
vandringen imorgon.

5 kommentarer:

  1. åh, ännu mer spännande nu när jag vet formerna och kan leva mig in i det... lycka till nu!

    SvaraRadera
  2. du gör mig sugen! Då har du gjort något bra tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Tur att du inte har bråttom =) hoppas du får en fin första dag imorgon ska tänka på dig! I Abiskojaure dag två har de bastu det var riktigt fint där och vi skidade förbi en sameby där i vintras så kanske har de fisk till dig!!

    Ses om två veckor =) torkar paprika i min ugn nu!
    Kraam

    SvaraRadera
  4. Ulrika! Ingen tweet, inget blogginlägg, hur har första dagarna gått!!??

    SvaraRadera
  5. Jonna - misstänker att det är noll täckning första biten =) iaf var det så på min telefon när jag var där i vintras.. så vi får ge oss till tåls. Är också nyfiken på hur hon har det..!

    SvaraRadera