30 augusti 2012

Vardagslängtan. Dag 19 Jäkkvik - Pieljekaisestugsn

Började med att äta frukost i kyrkans fjällby i Jäkkvik där vi också sovit under natten. Skönt att slippa fixa frukost och diska grötkastrullen själv och så fick jag min efterlängtade leverpastejsmacka.

Regnet öste ner i morse så vi var glada att vi planerat in en halv vilodag och bara skulle gå 8 km till Pieljekaisestugan - en obemannad stuga där köksutrymmet alltid är öppet men man behöver hämta ut nyckel för att få tillgång till sängarna. Så det gjorde vi.

Dagen började (som vanligt) med att det var knepigt att komma rätt på leden, trots att vi frågat kvinnan på fjällbyn om hjälp. Jag blev en smula irriterad över att det är så dåligt skyltat och uppmärkt.

Kände mig i allmänhet lite less på alltihop under de första timmarna. Regnet avtog visserligen men packningen kändes tung och det var segt att vandra. Dessutom var det dimma, så ingen utsikt som kunde pigga upp. Började längta efter att bara få ligga hemma i soffan och kolla på tv. Slippa leva i en ryggsäck med halvfuktiga kläder och vara på
väg hela tiden.

Efter att ha tagit en lättare lunch i kombination med fika i en väldigt lägligt placerad raststuga kändes det mesta dock bättre trots att regnet och blåsten tilltagit. Vi träffade en trevlig tjej i raststugan som var ute på en kortare tur själv och mitt humör höjdes efter att ha pratat med henne och fått lite ny stimulans och nya tankar.

Efter pausen plockade vi en massa hjortron. Än en gång lite jobbigt att se alla dessa bär men inte kunna ta med sig hem. Dimman gjorde vandringen över fjället både lite mysig och otäck. Jag var glad att vi var två och att jag slapp vara själv. Särskilt med tanke på att området är fullt med djur - älg och björn framförallt.

Stugan var iskall när vi kom fram så medan jag fixade pannkakor till hjortronen högg Frida ved och fick igång kaminen. Pannkakorna smakade så bra som de bara gör när man kommit in från ruskväder.

Dagens känsla: Hemlängtan

Dagens tanke: Tiden går snabbare nu. Dagarna känns inte alls lika långa som i början av vandringen.

Dagens bästa: Pannkakorna och när jag äntligen kunde ta av mig dunjackan för att vi fått upp värmen i stugan.

Dagens längtan: Vardag och familjen.

1 kommentar:

  1. Du kommer verkligen uppskatta vardagslivet enormt nu, på ett helt annat sätt när du fått detta perspektiv! Kämpa på! Ni är sååååå starka!!!

    SvaraRadera