29 augusti 2012

Mat, mat, mat. Dag 18 Vuotnaviken - Jäkkvik

Det börjar bli kallt nu. Minus tre grader när vi vaknade och krasande
is under fötterna när jag gick på vattenpölarna mellan stugan och
toaletten.

Började dagen redan klockan 7 med en relativt lång båtfärd över sjön.
Det var i princip spegelblankt, solen lyste äntligen igen och jag
kände mig utvilad. Benen kändes dock tunga efter alla dagars vandring
och jag hurrar inte direkt när vi tar oss an uppförsbackarna. Idag
började vi iallafall med 40 min upp genom skogen med konstant hög
puls. Det är ju framförallt uppför som vår relativt sett tunga
packning gör sig påmind.

Därefter väntade vandring uppe på kalfjället med ett landskap som
påminde om öländska alvaret. Torrt, kargt och med låga buskar.

Dagen gick annars i matens och hungerns tecken. Redan till
förmiddagsfikat upptäckte både Frida och jag att det inte verkade
finnas någon botten. Vi åt och åt och så fortsatte det mest hela
dagen. Extra choklad, extra mackor, extra kex, Snickers osv.

Efter lunch skulle vi ro över en sjö och lägligt nog kom de två tyska
killarna som vi haft sällskap med till och från och erbjöd sig att ro
över oss. Vi tackade och de fick kexchoklad som tack för hjälpen. Till
skillnad från oss som har fullt av resurser går de här tyskarna så
lättviktspackade att de fryser och är hungriga mest hela tiden. Vi har
tidigare gett bort knäckebröd och torra strumpor till dem.

Mycket skog idag, men torr härlig tallskog med smala snirkliga stigar
och så mycket blåbär att det gör ont i en att inte kunna ta med sig
hem.

Även idag gick vi lite fel vid ett tillfälle. Den här delen av
Kungsleden är bitvis dåligt markerad och det är inte svårt att hamna
lite tokigt ibland. Idag fick vi ta hjälp av telefonens gps för att
förstå var vi hamnat och därefter ta ut en kompassriktning.

Kvällen i Jäkkvik ägnades åt styrketräning på rummet, komplettering av
mat i den första vanliga mataffär som jag kommit till sedan jag
började vandra och frossande i mat och glass. Som sagt - hungern är
total idag.

Dagens känsla: Pigg och nöjd. Lugn.

Dagens bästa: Att ha dusch och toa på rummet.

Dagens otippade: Att de sålde Ben & Jerrys på den lilla Handlar'n i
pyttelilla Jäkkvik.

Dagens längtan: Kanelbullar

3 kommentarer:

  1. Ja herre vad energi ni gör av med! Det är bara att lyssna på kroppen och stoppa i sig! Och jag tycker fortf att det låter helt underbart på alla sätt och vis... även om jag förstår att det givetvis är mödosamt också!!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni varit i Jäkkvik! Där har vi ju stuga :)

    SvaraRadera
  3. Haha! Nu känner jag igen dig Ulrika. Alltid hungrig. :-)

    SvaraRadera