31 mars 2010

Hemma

Hemma igen i vardagen. Vemodigt att lämna gänget i Portugal och den lyxiga tillvaron där endast träning, mat och vila existerade. Vardagsproblem och jobbiga tankar lämnades hemma och för en period var det bara fullt fokus på nuet. Som att leva i en bubbla. En mycket trivsam sådan. 

De sista dagarna i Portugal blev jag tokinspirerad och imponerad av Martin Lidberg. Tänk er att få träna sida vid sida och göra samma övningar som en grym idrottsman liksom. Vem blir inte taggad av det? Jag kan lova att armhävningarna och köttbullen gjordes med högsta möjliga intensitet under cirkelfysen och att jag var totalfokuserad när jag delade ut boxningsslag och sparkar under Ki Boxen under ledning av allas vår Luisa. Man vill ju inte vara sämre än Martin liksom..


Martin höll också i en inspirerande och rolig föreläsning om hur har jobbat med mental träning under hans brottar- och Let's Dance-karriär. Bland annat om hur han under två års tid som förberedelse inför VM lagt sig ner och visualiserat två matcher per kväll mot sina motståndare. Han hade en pärm med fakta om alla potentiella motståndare och varje kväll valde han ut två stycken som han skulle gå match mot i hjärnan och se sig vinna. Han kartlade också samtliga brottares vinster och förluster och vilka grepp de vunnit respektive förlorat på. Allt för att kunna se ett mönster och ha ett mentalt övertag när det är dags för match. Och genom visualiseringen har han ju redan sett hur han vunnit dessutom. Jättespännande att så konkret få insyn i hur elitidrottsmän arbetar med mental träning.

En sammanfattning av mina tio helt underbara dagar med Springtime i Monte Gordo kommer inom kort.

2 kommentarer:

  1. Du är så bra! Skriver så fint och vettigt. Önskar dig en Glad Påsk! Ser fram emot att få höra mer om resan :)

    SvaraRadera
  2. Tack tack tack Annika! Om du bara visste hur mycket jag behöver höra just de orden idag. Glad påsk på dig också!

    SvaraRadera