22 juli 2011

Sommarens bästa paddeltur

Sommarens förmodligen sista paddeltur här ute på landet blev också den klart bästa. Solen sken från en molnfri himmel, havet låg så gott som spegelblankt och det fanns inget som störde friden. Absolut ingenting. Dessutom måste jag ha hittat någon ny bättre teknik för hej vad det gick. Fantastisk känsla. En tur som förmodligen även skulle ha fått den största kajakhataren (om det nu finns några sådana) att ändra uppfattning.



Målet för turen var Rågö, en idyllisk ö som ligger på lagom avstånd från "vår" ö och har ett riktigt mysigt kafé. Och en kajaktur blir ju inte direkt sämre av att ha glass och kaffe att se fram emot.


På väg dit misstänkte jag att vi hamnat i någon slags medström eftersom jag tyckte att det fick lite väl snabbt och enkelt. Men på väg hem när det i så fall borde ha varit motströms gick det precis lika lätt så jag får nog tacka min nya paddelteknik. Fokuserade mer på benen än vanligt eftersom jag var rädd att armarna skulle ta slut och det verkar ha gett resultat.

Vi prövade lite nya spännande vägar, ibland med ytterst lite marginal från att fastna på botten eller köra på någon undervattensten men det gör ju bara det hela lite roligare. Att sick-sacka mellan stenar och hitta smarta vägar hör helt klart till det roligaste med kajakandet. Det och att känna hur vattnet forsar fram längs med sidorna på kajaken. Samma känsla som att springa snabbt men utan att bli illamående av trötthet. Testa om ni får chansen!

Efter 2,5 timmes paddling i relativt högt tempo var jag mer än glad när brorsan med flickvän hade maten klar när vi kom hem. Och jag hann tänka därute, mitt i all njutning att det här minsann måste vara perfekt uthållighetsträning.

2 kommentarer:

  1. Åh så fint! Skärgårdsliv när det är som bäst :)

    SvaraRadera
  2. Åh oj så härligt! :) Kajak har jag inte provat denna sommaren - än iaf... Nu blev jag väldigt sugen. Jättefina bilder!

    SvaraRadera