2 juli 2011

Första dejten med Mr HSPU

Ännu en lördagmorgon på Nordic och ännu en lördag som börjar med svett, svett och ännu lite mera svett. Tryckande värme ute och samma sak inne på gymmet. Ni som känner mig utanför bloggen vet att jag inte
direkt trivs i den här värmen utan blir slö, seg, apatisk och långt ifrån mitt bästa jag. Men Crossfit är så sjukt kul att inte ens värmen kan stoppa mig. Det är ett väldigt gott betyg.

Redan efter uppvärmningen rann svetten om oss fyra tappra deltagare som trotsat värmen och tagit oss till förmiddagspasset. Dagens pass fokuserade på handstående armhävningar eller HSPU på Crossfit-lingo.
En helt ny övning för mig. Det handlar alltså om att gå upp i handstående, luta fötterna mot en vägg, böja på armarna så att huvudet når golvet och trycka sig upp igen. Well, inte lika självklart att utföra som det låter. Tur då att det som alltid när det gäller Crossfit finns sätt att skala ner övningen på. Det behövdes. Och jag tar med mig övningen till sommarens uteträning.

Dagens pass såg ut som följer:15-12-9-6-3 av
HSPU
Burpees utan armhävning
Mellan varje varv 21 double unders.

Alltså först 15 HSPU, sedan 15 burpees, sedan 21 double unders följt
av 9 HSPU, 9 burpees, 21 double unders...osv

Riktigt vidrigt jobbigt! Men kul på nåt märkligt sätt.

Och vilan känns grymt skön såhär efteråt på en filt i gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar