21 september 2011

Crossfitmos och spenatdoping


Dagens CrossFit på Nordic innehöll en salig blandning av övningar och krävde en hel del koncentration. Kanske inte direkt något som passade mig just idag eftersom hjärnan kändes mosig och helst bara ville koppla av. Nåja, lite starkare blev jag förhoppningsvis på kuppen i alla fall. Och för säkerhets skull toppade jag med spenatsoppa med ägg efter passet. Så om inte träningen gjorde mig starkare så kan man ju hoppas att Karl Alfred hade rätt i sin spenat=stark-teori. Tips: Testa att toppa soppan med rostade pumpakärnor - smarrigt värre.

Styrkedelen under dagens CrossFit bestod av hängstyrkeryck där jag körde med relativt lätta vikter. Kände mig inte tillräckligt fokuserad för att våga lägga på.

Själva passet utfördes i två delar.
Del 1:
Så många varv som möjligt under 5 min av:
5 Kippade handstående armhävningar
25 Double Unders

1 min vila sedan:

Del 2:
Så många varv som möjligt under 5 min av:
5 Hängstyrkeryck
5 Burpee-situps

Det här var första gången jag körde kippade handstående armhävningar i ett pass så fick bygga upp med ett par viktplattor under huvudet för att inte behöva gå hela vägen ner. Just i det här momentet kände jag verkligen av min sega hjärna. Samspelet mellan vad jag tänkte göra och vad kroppen sedan gjorde var inte alltid det bästa. Men det var kul! Får jag bara träna lite på det (och bli starkare i axlarna..) så känner jag på mig att det kan bli en framtida favorit.

Här är en instruktionsfilm för er som inte har full koll på vad jag menar med kippade handstående armhävningar.

2 kommentarer:

  1. Låter effektivt det där! Ska ta mig tillbaka så fort jag hinner. Deadlinesen på jobbet hänger över mig ett tag till och energin får helt enkelt gå åt till det kreativa just nu :) #inte hinna allting osv. Men sen så :) Solrosfrön i spenatsoppan alltså, ska jag testa!

    SvaraRadera
  2. Soppan ser ju hur god ut som helst!

    SvaraRadera