15 september 2011

Löpning med olika mål

Igår var jag så sjukt trött. Gick omkring som en zombie hela dagen på jobbet men lyckades på något sätt ändå jobba undan en massa. Högt tempo för närvarande både här och där. Dödstrött, smågrinig och orkeslös när jag kom hem men tänkte att en lugn jogg förmodligen inte skulle göra saken värre så kunde vara värt att testa. Kanske skulle det till och med kännas bättre efteråt.

Sprang helt utan krav. För precis som Erika skriver så handlar det om att sänka ambitionen på träningen när kraven på övriga plan i livet är höga. När livet är fullt av krav och förväntningar så vill jag inte att träningen ska bli ytterligare en kravfylld aktivitet, utan snarare något som får mig att varva ner. Så jag höll nere pulsen och tog den icke-kuperade rundan längs med Djurgårdskanalen. Lätt och enkelt. Lyssnade på Sommar med Beate Grimsrud och struntade totalt i om någon sprang om mig eller om tekniken var dålig. Jag var ute och lufsade helt enkelt. Mest som ett alternativ till promenad. Lika trött när jag kom hem, men hade åtminstone rensat tankarna något och fick en skön kväll i soffan som belöning.

Den förhatliga myren - ska undvikas idag.

Idag har arbetsdagen innehållit en deadline och avrapportering och jag känner mig totalt tömd men väldigt nöjd nu efteråt. Som efter en tenta. Jag är trött men ändå uppe i varv på något vis. Så vad för slags löpning passar bra idag - jo intervaller förstås! Högintensivt för att tömma ut det sista och därefter en födelsedagsmiddag för att totalt koppla av.

Och apropå löpning och mål.. mitt mål var ju att springa det där Lidingöloppet men efter att ha velat fram och tillbaka har jag kommit fram till att ställa in. Det känns förstås trist, men min 3 veckors-förkylning sabbade både formen och motivationen och även om jag skulle kunna ta mig runt så skulle upplevelsen förmodligen inte bli särskilt trevlig. Det är först nu jag kunnat börjat träna normalt igen och med 1½ vecka kvar till loppet känns det helt enkelt inte kul.

Nu satsar jag mot det fantastiskt roliga TjurRuset istället - vilket träningsmässigt innebär pass som är lite kortare och förhoppningsvis lite snabbare. Idag 1000-metersintervaller. Wish me luck.

1 kommentar:

  1. Trist med Lidingö men låter som ett BRA BESLUT. Kul med Tjurruset!

    SvaraRadera