17 december 2009

Julklappsinspiration

Om ni vill ha lite tips på bra julklappar till litterära sport- och träningsnördar så har DN samlat ihop en lista på årets bästa böcker om sport och träning. Själv blev jag lite sugen på "En simmares själ – många vändningar till världstoppen" eftersom jag förundras över den monotona simträningen.


Jag har tidigare läst och fascinerats av "Bakom garden" av Åsa Sandell som handlar om Åsas liv som proffsboxare men framförallt om hur hon jobbar med att förändra sin mentala inställning till att vinna.



Som ung får hon en avgörande fråga av sin tränare: "Är du rädd för att lyckas, Åsa?" I åratal kämpar hon med att finna ett acceptabelt svar. Bakom garden är en bok om att slå sig fri. Rent bokstavligen.

Och det var just den här delen som jag föll pladask för. Tror att många (kanske framförallt tjejer?) kan känna igen sig i att det kan vara obekvämt och lite läskigt att lyckas. Att det är lättare att låta nån annan stå i första ledet. Åsa slåss mot sina egna spärrar under hela sin karriär och jag blev såväl fascinerad som inspirerad av att läsa om nån som faktiskt vågar satsa och lyckas slå sig ur den där boxen av begränsningar som man ibland sätter upp för sig själv. Att våga lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar