15 december 2009

Pulstennis


Under morgonens tennisträning testade jag att ha på mig pulsklockan. Mycket för att jag under förra tennisträningen tror att jag uppnådde nåt slags maxpulsrekord och då ångrade att jag inte haft pulsklockan av ren nyfikenhet. 

Vad jag inte riktigt räknat med var att min tränare skulle triggas av det här med pulsmätning. Övning på övning med snabba intervaller blev resultatet när han skulle försöka driva upp min puls till nya rekordnivåer. Mycket springa, sämre teknik skulle man därför kunna sammanfatta dagens pass med.

Resultatet av pulstennisen blev:
Snittpuls: 74% av maxpuls
Max: 95% av maxpuls
Tid i zon 5 (90-100% av max): 8,5 minut

Det var alltså jobbigt. Men inte riktigt lika jobbigt som sist. Och det berodde nog främst på att mina ben sa ifrån. Helgens skidåkning har tydligen gjort mina ben stumma så idag tog benen slut före konditionen.

Ska se till att göra ett nytt test av pulsen på nästa tennisträning. Och då med pigga ben. Så får vi se om jag kan komma upp i 97% av max vilket skulle vara en ny toppnotering.

Och till den som säger att tennis är mysträning - var så god att boka in ett pass med min tennistränare.

1 kommentar:

  1. Måste erkänna att jag inte trodde att man skulle ha så hög puls vid tennis, men där fick jag mig minsann! Bra jobbat!

    Och kul att läsa om helgens längdåkning också!

    SvaraRadera