26 december 2009

Snö i ögonen och mus i spåret


Hemma och mycket nöjd med dagens skidåkning! Fick till ett bra flyt och med helt ok glid så blev det en hel del stakträning. Och kanske kanske så lossnade det lite teknikmässigt. Men jag säger kanske. Vem vet vad som händer till nästa gång.

Dagens äventyr i spåret:
En liten liten mus som sprang framför mig i spåret och vägrade gå ur spår. När jag så kapitulerade, stannade upp och tog upp kameran vände den förstås håll och sprang mot mig istället. Så då var det jag som fick gå ur spår istället. För en liten mus skull.. (såg nämligen framför mig hur musen skulle klättra upp på mina skidor och vidare upp på mina ben..). Det där med makt och storlek hänger uppenbarligen inte ihop. Åtminstone inte om man har att göra med en lite småfjantig tjej.


Ser ni musen?? Mitt i spåret.

Dagens lärdom:
Skaffa glasögon! Att ha hård blåsande snö pickandes i ögonen gör ont.

Dagens pass i siffror:
Effektiv tid: 1h 16 min
Sträcka: 13 km
Snittpuls: 87% (!)
Maxpuls: 94%

Det här med puls och skidåkning är tydligen ett kapitel för sig. Pulsen ligger ju skyhögt. Men det känns verkligen inte så jobbigt. Ett löppass som såg ut på det här sättet pulsmässigt skulle kännas rent ut sagt pissjobbigt, men det här var inte så farligt. Börjar mer och mer förstå det här med grenspecifika maxpulser. Antar att det har att göra med att jag när jag åker skidor använder fler muskelgrupper och därför lyckas få upp pulsen mer utan att musklerna hinner ta slut.

Vad säger ni? Känner ni igen er i det här med skumma pulsvärden?

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte säga ngt om pulsen i skidspåren, vad jag däremot kan säga är vilken chock att helt plötslugt få ovälkommet sällskap... hjälp ;)

    SvaraRadera
  2. Jag får samma resultat när jag springer. Snittpulsen kan mycket väl ligga kring 87% vilket i vanliga fall är min mjölksyretröskel i cykelsalen. Det är intressant med grenspecifik maxpuls. Men det brukar oftast förvirra mina deltagare när jag försöker förklara. Hur kan man ha mer än en maxpuls liksom? ;)

    SvaraRadera