23 april 2010

The Mental Game. Strukturera din mentala träning

Efter de två inspirerande föreläsningarna som båda handlade om mental träning har jag fått en nytändning att ta tag i The Mental Game igen.

Det jag kan tycka är svårt med mental träning är att det är enkelt att öva sina tankar så länge som jag känner mig någorlunda ok i övrigt. Så länge jag är i den positiva spiralen är det enkelt att förstärka den. Men så fort tankarna börjar bli mer negativa så är det som att motivationen att fortsätta med den mentala träningen försvinner i nån slags allmän oinspirerad känsla. Och ja, jag vet, det är ju då jag borde satsa ännu mer på att stärka mitt tankemönster.

Så. För att försöka ändra på det här tänker jag nu bli mer strukturerad och disciplinerad. Precis som jag kan vara disciplinerad när det gäller den fysiska träningen så ska jag väl kunna bli det även när det gäller den mentala träningen. Det handlar ju bara om att få det till en vana.

Rent praktiskt innebär det här att jag kommer att följa Igor Ardoris 6-veckors kurs i mental träning som sker över nätet. Kursen är uppdelad i sex områden: Avslappning, Fantasi, Koncentration, Andning, Centrering och Inre Trygghet. Den innehåller vissa teoretiska delar men framförallt består den av praktiska övningar som ska utföras dagligen. Och det är här det fina i kråksången dyker upp.. under sex veckor ska jag arbeta med att nöta in mental träning till att bli en lika naturlig del av min vardag som den fysiska är idag.

Bra va? Vill ni hänga på? Gå i så fall in på Själförsvars hemsida och anmäl er. Det är helt kostnadsfritt!

Så här skriver Igor själv om Själförsvar:

!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar