22 april 2010

Mental träning i kvadrat - del 2 (Igor)

Häromdagen var jag och lyssnade på Igor Ardoris (gympaläraren från tv-programmet klass 9A) för andra gången. Vad jag tyckte om den tidigare föreläsningen med fokus på självkänsla kan ni läsa om här. Den här gången var temat mental träning något som ju ligger mig väldigt varmt om hjärtat.


Igor har en alldeles fantastisk förmåga att inspirera och framkalla ett lugn på samma gång. Det känns verkligen som att precis allt är möjligt när man går därifrån och att det är jag som bestämmer hur mitt liv ska bli. Eller åtminstone vad jag väljer att fokusera på. Väljer jag att se kackerlackan på fönstret eller stjärnorna på himlen? 

Något jag har funderat mycket på är det här med mål vs att leva i nuet. Jag kan ibland tycka att det ligger ett motsatsförhållande i att vara målfokuserad och sträva framåt samtidigt som man ska leva här och nu och vara nöjd med det man har. 

Hur gör man för att uppnå sina mål men ändå kunna leva i nuet? Enligt Igor är det enkelt.. nåja kanske inte enkelt, men det finns en metod. Det handlar helt enkelt om att begränsa tiden man fokuserar på målet till en viss tid varje dag då man gör sin mentala träning. Säg 15-30 minuter då man visualiserar och på andra sätt föreställer sig sitt mål. Övrig tid släpper man tankarna på målet och lever i nuet. Hjärnan har ju då med hjälp av den mentala träningen redan programmerats till att gå i en viss riktning. Enkelt? Nja, kanske inte, men gillar tanken på att strukturera tankarna på framtiden till en viss period under dagen så att jag resten av tiden kan vara här och nu.

Se'n hur man gör för att lyckas fokusera på här och nu och känna sig mer närvarande.. det är ju ett annat kapitel som jag misstänker att jag kommer återkomma till ganska snart.

Vad säger ni? Låter det vettigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar