21 april 2010

Mental träning i kvadrat - del 1 (Frida)

Vilken lyckans ost jag är som har förmånen att vistas i så inspirerande sammanhang! I söndags hade jag förmånen att få lyssna på fina Frida som höll föreläsning under BBC och igår fick jag än en gång lyssna till inspirerande Igor Ardoris.

Vi börjar med Frida.. härifrån tar jag framförallt med mig den praktiska "positiv förankring"-övningen som vi alla fick testa på under föreläsningen. Jag antar att det här är precis samma grej som när idrottsmän skapar sig en trigger för att försätta sig i ett visst tillstånd vilket jag inte för så länge se'n hörde Martin Lidberg prata om nere i Portugal.

Fina Frida
Det handlar alltså om att förknippa en viss känsla med en viss rörelse i kroppen. Börja med att fundera ut ett tillfälle när du var i ett tillstånd eller kände en känsla som du skulle vilja kunna plocka fram vid andra tillfällen. När du hittat känslan går du i in i den, fokuserar på den och återupplever den. Samtidigt som du är i känslan gör du någon rörelse som ska förknippas med känslan (vi lyfte på tårna). Förankra sedan känslan med rörelsen så ofta det bara går. Försätt dig i känslan och gör rörelsen helt enkelt. Ju oftare du gör det desto starkare blir förankringen. Nästa gång du behöver försätta dig i tillståndet, gör rörelsen och känslan kommer automatiskt. Coolt!

Frida är en riktigt duktig föreläsare, väl förberedd, lugn som en filbunke, delade med sig av sig själv och sina erfarenheter och det blev en bra interaktivitet mellan deltagarna och henne. Så tack så mycket för inspirationen!

Mina funderingar kring Igors föreläsning om mental träning kommer inom kort..

1 kommentar:

  1. Tack för dina insikter! Det var så härligt att stå där framme och se dig sitta och le tryggt hela tiden. Filosofifika snart :)?

    SvaraRadera