21 maj 2010

Trött på sit-ups?

Håller som bäst på att sätta ihop ett styrkeprogram som jag ska kunna köra när jag är på landet, dvs långt ifrån ett gym med de hjälpmedel som finns där. Ett styrkeprogram där den egna kroppsvikten får utgöra motståndet med andra ord.

Eftersom jag gillar att träna mage och mage faktiskt är enkelt att träna med egen kroppsvikt så bjuder jag här på tre av mina magfavoriter: Köttbullen, Trepunktsplanka och Hängande benlyft .

1. Köttbullen
Ta tag i en pinne (sopkvast, walkingstav, räfsa eller vad som finns tillgängligt) och börja i utgångsposition med rak kropp, armarna över huvudet och fötterna så nära golvet du kan med ländryggen fortfarande i kontakt med golvet.
Rulla ihop dig till en köttbulle och för pinnen över fötterna.
För tillbaka pinnen över fötterna och sträck ut dig till utgångsposition.

2. Trepunktsplanka
Starta i hög plankposition.
Lyft en hand från golvet och låt den nudda motsatt axel. Tänk på att bålen och höfterna inte ska röra sig utan fortfarande vara parallella med golvet. Sätt ner handen igen och lyft den andra handen. Fortsätt så tills du inte längre kan hålla svanken.


Bilder: Fitness Magazine, nr 1 2010
3. Hängande benlyft
Perfekt att jag hittat ett chins/benlyfträcke på landet ju! Det här är en riktig magdödare.

Vilken är din favoritövning för magen?

5 kommentarer:

  1. Väldigt bra idé och tanke inför sommaren när man också gärna vill vara utomhus. Tar tacksamt emot fler tips...

    Min favorit är situps på bänk (eller liknande) så man kan följa med med ben/fötter och dippa dem mot backen. Och aldrig vila i nedersta läget. Köra långsamt. Tar riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Hahaha... Det är VERKLIGEN på tiden, men han slår ju så förbannat hårt :)!

    SvaraRadera
  3. Härliga tips! Köttbullen ska jag testa på nästa styrkepass. Ska vi testa Friskis Off Road i sommar? Se min blogg :)

    SvaraRadera
  4. Det var bra tips på magövningar, hängande benlyft körde jag mycket med förut men det var ett tag sedan nu.. Mina favoriter just nu är sidoplankan med lyft av det övre benet samt fällkniven.

    SV: 5 chins har känts avlägset även för mig men jag har kämpat på med att försöka göra så många som möjligt de senaste månaderna och kompletterat med latsdrag, rodd i olika varianter samt negativa chins. Hemsk övning eller hur?! ;-)

    Hoppas att du har en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Trepunktsplankan verkade ju riktigt tuff - den måste jag testa. Tack för inspiration för mag-styrkan!

    SvaraRadera