10 maj 2010

Yoga mot plantar fasciit?

Startade dagen och veckan med en snabb morgonpromenad på Djurgården och ett antal solhälsningar därefter. Skönt!

Har börjat känna av min tidigare plantar fasciit (som ofta felaktigt kallas hälsporre) och har en teori om att det är yogan som löste problemet förra gången. Hade problem under 1½ år, skaffade formgjutna skoinlägg, gjorde tåhävningar, stretchade och gjorde allt som rekommenderas för att bli av med det - utan att lyckas. Först när jag började yoga regelbundet försvann problemen. Kopplade inte samman mitt "tillfrisknande" med yogan först, men så fick jag tillbaka problemen när jag slutade yoga och fick en liten aha-upplevelse! Började yoga igen, och plantar fasciiten försvann. Antar att det är all stretch av baksidorna som sker i yogan (såväl vader som lår) som gör skillnaden. Testa att stå i hunden så får ni se - det stretchar vader och hälsenor rejält - precis vad som ordineras en plantar fasciit-patient.

Hunden - botemedlet mot plantar fasciit?'

Nu har jag slarvat med yogan under ett par veckor och samtidigt gått långt i platta skor och direkt så är de första små tecknen på plantar fasciit tillbaka. Mer yoga för mig är det som gäller med andra ord.

1 kommentar:

  1. Jag tror också på yoga mot plantar fasciit. Har även jag dragits med åkomman. Så länge jag kör yoga håller jag den i schack, men slarvar jag känner jag av den direkt! Mer adho mukha svanasana åt folket! =)

    SvaraRadera