5 oktober 2011

En lugnare vecka - att vila eller inte vila

Som uppladdning inför lördagens Tjurrus och som återhämtning efter några veckor av rätt så hård träning så ger jag mig själv en lugnare träningsvecka. Kroppen tackar och tar emot och jag tänker som vanligt att jag ska bli bättre på det här med periodisering. De här lugnare veckorna fyller ju verkligen sin funktion såväl mentalt som fysiskt. Träningsmotivationen byggs upp och musklerna får en chans att reparera sig. Allt det här vet jag i teorin väldigt mycket om. Så varför är det så svårt att få till?

Kanske för att det där livet kommer emellan vilket gör att träningen inte alltid blir så strukturerad som den skulle kunna vara. Istället ligger jag normalt sett på 5-6 timmars träning. Skulle jag önska så skulle jag ligga högre vissa veckor och betydligt lägre andra veckor. Men jag har sällan tid att träna mer och då vill jag inte heller vila eftersom jag inte tycker att jag tränat tillräckligt hårt veckorna innan för att "förtjäna" vilan.

Det handlar ju också om att jag håller på med så (för?) många olika träningsformer vilket gör att det känns svårt att dra ner på träningen. Att bara hinna med ett crossfitpass, ett löppass och ett tennispass under en vecka känns så futtigt. Vet ju att jag behöver 2-3 pass av varje per vecka för att utvecklas i respektive "gren". Och det funkar ju inte rent tidsmässigt. Så förmodligen är det här nyckeln ligger. Ska jag träna mer strukturerat så måste jag skära bland mina aktiviteter. Eller åtminstone periodisera även där. Frågan är om jag är beredd att göra det? 

Just den här veckan tar jag det i alla fall lugnare. Två små löppass (ca 30 minuter styck) och ett crossfitpass är allt jag tänker göra. Förutom att springa TjurRuset då förstås.

Men ikväll väntar lite CrossFit. En massa pullups blir det tydligen. Spännande hur det ska gå till.

Lagom till vilan har jag inhandlat Blueberry's inspirationsbok. Mer om detta i senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar