2 oktober 2011

Kast med liten kettlebell

Ett mastodontpass. Så skulle man kunna kalla dagens pass på Nordic. Planerade 60 minuter blev snabbt 75 minuter som slutade på 90 minuter. Och på 90 minuter hinner man med en hel del.

Började som vanligt med en ordentlig uppvärmning, idag med diverse nya rörlighetsövningar för axeln med fantasifulla namn. Tekoppen tex - någon som förstår vad det handlar om?

Sedan fortsatte vi med åtminstone en halvtimmes kettlebellslek. Att man kan göra så mycket grejer med kettlebells! Vi testade frivändningar, svingar med snurr (rör dig 180 grader när kettlebellen är ovanför huvudet), svingar med flipp (alltså kettlebellen får snurra ett varv i luften innan man greppar den igen), diverse pressar och så vidare. Riktigt riktigt kul! Och jag glömde snabbt bort att det faktiskt var träning samtidigt - kändes mest som vi lekte.

Efter det här minipasset i kettlebells gick vi på dagens huvudövning - styrkefrivändning. Jag behöver verkligen öva teknik i frivändningar så höll mig till relativt lätta vikter och ansträngde mig istället på att förbättra tekniken. Tänker att när väl tekniken sitter där så kommer de där vikterna att flyga upp automatiskt.. Jag har ett problem i frivändningarna - jag drar alldeles för tidigt. Är för het på gröten helt enkelt. Jag känner och märker det själv men har otroligt svårt att rätta till det. Men men, träning ger väl färdighet så bara att fortsätta vara envis.

Såhär ska det se ut:

The Power Clean from Again Faster on Vimeo.


Så var vi då framme vid dagens pass som bestod av
6 varv på tid av:
4 styrkefrivändningar
8 kettlebellsvingar (hela vägen upp över huvudet)
32 double unders

Ett pass som såg relativt lätt ut på pappret men skulle visa sig vara rejält flåsigt och segt för benen. Men men, vi var ju inte nöjda här. En extra treat väntade i form av ytterligare ett minipass. Mini och mini förresten. Så mini kändes det inte under tiden vi höll på.

5 minuter av:
5/5 sidechop (magövning med kettlebell)
5 inverterade burpees
5 burpeeinhopp

Efter det här passet var jag rejält mörbultad. Men på ett bra sätt. Hade en seg känsla i kroppen innan passet men den är nu totalt bortblåst. Lunch med Sara väntade och storleken på portion var i proportion till dagens ansträngning..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar