30 oktober 2011

Recept: Raw äppelpaj


Igår hade jag finbesök till middagen, en person som förutom att vara en fin vän dessutom har den goda smaken att vara öppen för nya matidéer. Jag tog tillfället i akt att testa en äppelpaj raw style som jag suktat efter ett tag. Lite småskeptisk var jag dock - socker och smör gör ju liksom det mesta lite godare så en äppelpaj som saknade bägge delar? Kan det verkligen funka?

Jag skulle nog vilja säga att experimentet blev en succé. Tror ingen av oss saknade den traditionella äppelpajen..

Inspiration till receptet fick jag härifrån.

Till pajdegen:
1 dl hasselnötter
3 dl mandlar
1 msk rapsolja
2 tsk kanel
½ tsk kardemumma
5 färska dadlar
1 msk honung

Fyllningen:
2 äpplen
1 banan
2 dadlar
1 tsk kanel

Garneringen:
2 skivade äpplen

Gör så här:
1. Kör mandlar och nötter i matberedare tills det blir till ett mjöl.
2. Tillsätt olja, kanel, kardemumma och dadlar och mixa ihop.
3. TIllsätt honungen och mixa till en deg. Om det behövs, tillsätt lite vatten. Tryck ut degen i en pajform.
4. Mixa ingredienserna till fyllningen i matberedaren och lägg fyllningen i pajdegen.
5. Garnera med äpplen.

Njut med grädde (inte så raw direkt, men det är ju gott och nå'n måtta på nyttigheterna får det ju var ibland) eller med cashewgrädde om du vill gå raw hela vägen.




4 kommentarer:

  1. Vilket bra tips!! Den måste jag prova att göra!

    SvaraRadera
  2. Så. Jäkla. Gott. Bör ätas! Tack för en grym middag och kväll :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott det låter! Men när bör den ätas? Kan en bit räknas som ett mellanmål eller är det helt enkelt ett lite nyttigare alternativ för de tillfällen man vill unna sig något extra gott?

    SvaraRadera