28 november 2011

Inspireras till stordåd

Charlotte Kalla och marklyft - perfekt inspiraton
Bild: expressen.se

Funderade lite på vad som inspirerar mig och vad som egentligen driver mig till att träna, träna och åter träna. Inget konstigt med den funderingen egentligen, är ju ganska självklart att ibland ifrågasätta hur man spenderar de timmar man har här i livet. Svaret är i grund och botten ganska enkelt: träna är helt enkelt det roligaste jag vet.

Jag längtar efter att träna, jag njuter under tiden av att kroppen får jobba sig trött, älskar mjölksyra, älskar utmattning och jag njuter efteråt av den sköna vilan med matthet i kroppen. Jag drivs också av all form av utveckling, så bara tanken på att sätta pers i marklyft, springa längre, åka skidor snabbare eller vad det nu kan vara får mig att gå igång och tänder träningsgnistan. Så det här med träningsmotivation är egentligen inget större problem. Ju mer jag tränar desto mer motivation till att träna ännu mer får jag.

Men så finns det ju de där dagarna när det faktiskt inte känns så kul och soffan lockar mer än träningen. Eller de där gångerna (som igår) när jag är seg och småtrött och kan tänka mig att mysträna men inte så mycket mer än så. Kort sagt: när jag behöver en spark i baken.

Och det är då jag tackar gudarna (och vem det nu var som utvecklade internet och bloggarna) för att det finns så otroligt många förebilder som bloggar och smittar mig med sin motivation. För mig som alltid varit extremt sportintresserad och suttit klistrad framför alla stora sportevenemang sedan fyra års ålder så är elitidrottarnas bloggar extra intressanta. Jag älskar att läsa om hur de som kan träna "på riktigt" gör och just nu är det Charlotte Kalla, Marcus Hellner och Anna Haag som ger mig mest inspiration. Ja och så gänget som visserligen inte är elitidrottare men som är atleter av högsta rang ändå: Crossfit Team Reebok.

Hur hittar du inspiration när motivationen tryter?

4 kommentarer:

  1. Förutom att inspireras av andra så gör jag något helt annat. Till exempel går ut med min kamera eller gör något annat kreativt. Skriver gör jag ju också mycket. Inte bara i bloggen :) När jag tappar motivation är det ofta för att jag tycker det känns extremt egofokuserat och självinriktat med alla träning. Det blir bara jag, jag, jag. Jag vill bry mig om andra och om annat. Det är nog oftast den "konflikten" jag brottas med. Samtidigt som jag tycker den egna kroppen är bra att bry sig om - såklart. Men det finns en gräns nånstans... Utveckling tycker jag är en bra drivkraft! En av mina bästa.

    SvaraRadera
  2. Läser bloggar och träningsböcker i mängder... Särskilt nu när det är en rejäl uppförsbacke att komma tillbaka...

    SvaraRadera
  3. Åh den där bilden ger mig pepp likaså alla träningsbloggar jag surfar runt på, som du säger tur att de finns! :)

    SvaraRadera
  4. Och vi läser ju din blogg när vi behöver inspiration :-D

    SvaraRadera