20 november 2011

Tips på långpass

Var ett tag sedan jag var ute och sprang långt nu så visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av kroppen under dagens långpass.

Bestämde mig för att köra enligt upplägget 10+1, alltså 10 min jogg, 1 min gång om och om igen. Gillar det här upplägget då det känns betydligt lättare mentalt att ha 10-minutersperioder att bocka av än en enda lång 90-minutersperiod. Såhär efter en lång vila från långpass så kan det också behövas lite gånginslag här och där för att lyckas hålla en låg puls under så pass lång tid.

Givetvis behöver det inte vara just 10+1 utan kan lika gärna vara 15+2 eller 6+1 eller... helt
beroende på din form. Det viktiga med långpass är ju just att vara ute länge på låg puls, inte att springa fort.

10+1 visade sig passa perfekt idag. Snittpulsen hamnade på 74% efter 90 minuter och förutom en känsla av tristess efter 60 minuter så var det riktigt skönt att springa idag. Och det där regnet och mörkret som inifrån såg väldigt trist ut var inte det minsta oskönt när jag väl kom ut. Sådär som det alltid är.

3 kommentarer:

  1. Låter skönt!! Jag var jättesugen på att springa igår, rullskidor lockade inte alls i duggregn... Men var duktig och höll mig från det vilket knät nog tackar mig för. Rehabbar så länge. Längtar efter snööö! Så kan jag långpassa skidor när det inte går att springa för mig just nu..

    //Frida

    SvaraRadera
  2. Ohhh! Härligt! Jag brukar framför allt köra det upplägget på löpbandet då jag blir sjuuukt uttråkad...

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat... Hu min löpning är så långt borta att jag får nog börja med 1 min löpning och 10 min gång :)

    Tänkte på dig igår i chinsräcket, du inspirerar! Situpsen gjorde vi från liggandes med hela ryggen i och sen upp till sittandes. Ytterläget liggandes var tyngst då man skulle ha upp stången...

    SvaraRadera