13 november 2011

Snabbare med pyramidintervaller

Hann inte mer än komma innanför dörren innan löparskorna åkte på. Efter en intensiv helg i Köpenhamn behövde jag en återställare av både kropp och hjärna och tyckte det passade bra att köra järnet med intervaller. Stoppade i mig ett par knäckemackor med jordnötssmör och banan och gav mig ut i höstmörkret. Reflexvästen på förstås.


Körde en favorit vad gäller intervallupplägg - pyramidintervaller enligt upplägget: 1-2-3-4-4-3-2-1. Det betyder alltså att jag efter uppjogg börjar med en intervall på 1 minut, tar jogg/gångvila i 30-60 sek, kör en intervall på 2 minuter, jogg/gångvila 30-60 sek, kör en intervall på 3 minuter osv. Hur länge jag vilar beror på hur lång tid jag behöver för att få ner pulsen och hinna återhämta mig för nästa intervall. Passet avklarat på 40 minuter - väldigt effektivt!

Med det här upplägget får jag både springa riktigt snabbt på 1-minutsintervallerna samtidigt som de där vidriga men så effektiva 4-minutsintervallerna är tillräckligt få för att jag ska orka hålla motivationen uppe. Gillar också att det blir kortare och kortare intervaller när man tagit sig förbi halva passet. Uppmuntrande när det börjar kännas tungt mot slutet.

2 kommentarer:

  1. Den där stegen gillar jag också! Det är riktigt kul! Köpenhamn - åh, underbara stad! Jag har sprungit där och där sprang jag marathon för första ggn.

    SvaraRadera
  2. Låter som ett smart pass! Ska jag testa på mina konditionsformer också :)

    SvaraRadera