7 november 2011

Skidlängtan och älghufsande

Förra veckan gick i skidornas tecken trots bristen på snö - anmälan till Svalbard Skimarathon gjordes, teknikläger med Perfect Skiing ï december bokades och nyårsskidåkning planeras. Det är ju inte utan att man längtar en aning efter snö.

För att råda bot på den värsta skidabstinensen har jag säsongsinvigt stavarna med skidgång och försökt mig på övningen med det lite finurliga namnet älghufs. Fy sat*n så jobbigt! Tänk backintervaller men med dubbel ansträngning tack vare stavarna. Dessutom ska stegen vara spänstiga och liksom svävande så att man efterliknar skidåkning så mycket som möjligt. Det finns ju dock en liten skillnad. På skidor kan man glida fram på snön och vila i steget medan man här ska "glida" i luften. Den där vilan försvinner alltså med andra, därav den spyjobbiga känslan. Men samtidigt kul! Jag kände mig ömsom som en blandning av ett miffo som försöker åka skidor utan snö ömsom som ett riktigt proffs, säg Charlotte Kalla som flyger uppför backarna.



3 kommentarer:

  1. Jag har också skidlängt. Sitter och väntar på att det ska bli kallt och snöigt snart. Men barmarksträning är jag dålig på. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Mera snö, mera snö mera snöööö!

    SvaraRadera
  3. Ja nu börjar snölängtan bli outhärdlig... man får försöka träna på så bra det går, bygga en bra grund inför det som komma skall...

    SvaraRadera