3 november 2011

Recept: Morotssoppa med mango och ingefära


För ett tag sedan köpte jag den i bloggvärlden så omtalade boken från Blueberry: Food for Thought. Full med inspiration, nyttig kunskap och så min favoritdel: recepten.

Jag har redan hunnit laga morotssoppan två gånger och rekommenderar den varmt.

Här är receptet med vissa egna modifikationer för er som vågar testa:

Morotssoppa
2 msk kokosolja
1 gul lök, hackad
500 g morötter, skalade och skivade
1 stor sötpotatis, skalad och skuren i bitar
75-85 g (ca 4-5 cm) färsk ingefära, skalad och skivad
2 dl mangobitar
1 liter lantbuljong
2 dl grädde (valfri sort)
1 citron, skal och saft
en gnutta sambal oelek
salt
peppar

Gör så här:
1. Stek löken i kokosolja tills den blir mjuk i en stor kastrull (ca 5 min).
2. Tillsätt morötter, ingefära och sötpotatis och fräs i 5-10 minuter.
3. Tillsätt mango och buljong och låt koka på svag värme i ca 20 minuter till dess att grönsakerna är mjuka.
4. Mixa soppan tills den är så slät som du önskar.
5. Tillsätt grädde och citron och värm försiktigt.
6. Smaka av med sambal oelek, salt och peppar.


2 kommentarer:

  1. Åh här är ett recept till som låter gott och jag vill prova! Spännande med mango i!

    SvaraRadera