9 februari 2011

Effektiv lunchträning

Planen för dagens lunchträning var löpning. Eftersom jag var lite sugen på att testa lite styrkeövningar också plus att det blivit så väldigt halt ute igen, så fick det bli gymmet och löpband. Löpbandet och jag är ju verkligen inte goda vänner. Nej springa ska man göra utomhus och helst i terräng. Men som sagt, under rådande omständigheter så fick löpbandet duga. Och ska jag springa på löpband så krävs det verkligen att jag gör det lite roligare än att bara stå och nöta - någon typ av intervaller med andra ord.

Enda fördelen med inomhuslöpning - ingen risk att myggmedel behövs.

Idag tänkte jag mig ett upplägg i form av pyramidintervaller:
1 min - 2 - 3 - 4 - 3 - 2 - 1 med en minuts gångvila mellan intervallerna. Farten bestäms av pulsen som jag bestämde skulle ligga mellan 85-90% av maxpuls under intervallerna. Bra plan. Nu blev det ju dock inte riktigt så eftersom det var kö till löpbandet så istället körde jag:

10 min löpning (med intervallinslag)
10 min styrka (frivändningar, knees to elbows i räcke, jumping chins/pullups)
10 min löpning (med intervallinslag)
10 min styrka (knees to elbows i räcke, jumping chins/pullups och så lite hopprepsträning)

Ett riktigt effektivt och svettigt pass där snittpulsen under de 40 minutrarna låg på 84% av max.

Dagens bästa: Knees to Elbows som kändes mycket mycket bättre än sist. Använde armarna bättre och fick in en skönare känsla. Men ända upp kommer jag ju inte. Än.

Dagens sämsta: Hopprep.. alltså double unders är svårt. Punkt. Jag måste öva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar