11 februari 2011

Recept - Goda och nyttig(are) chokladbollar

Kvällens fantastiskt goda överraskning! Chokladbollar med nyttig kokosolja istället för smör och med dadlar som naturligt sötningsmedel.

Smarrigt värre!
Till 8-10 små bollar:
100 g dadlar
½ dl havregryn
2 msk kokosolja
drygt 1 msk ren kakao
en skvätt kaffe efter smak (kan säkert ersättas med vatten om man inte gillar kaffesmaken)
kokos att rulla bollarna i

Mixa allt (utom kokosen) i en mixer. Rulla bollarna i kokos. Ställ svalt.

Normalt sett är jag väldigt skeptisk till recept som försöker göra om goda men onyttiga recept till en nyttigare version.  För det första tycker jag att det är helt ok att äta mindre nyttiga grejer ibland. Men framförallt så tycker jag sällan att resultatet av den nyttigare varianten blir som jag önskar eftersom jag jämför med originalet. Så istället för att stilla suget efter det där onyttiga så blir det att jag äter dubbelt - den "nyttiga" varianten och originalet eftersom suget fortfarande finns kvar.

Och det här med chokladbollarna var ju egentligen som dömt att misslyckas - jag fullkomligen älskar hemmagjorda vanliga chokladbollar och vad skulle kunna jämföra sig med dem? En variant helt utan socker dessutom- hur skulle det kunna bli gott? Men jag ville ju testa min nyinköpta kokosolja och kakaopulvret, så det var ju värt ett försök.

Döm om min förvåning när resultatet föll mig helt i smaken. De smakar chokladboll, möjligtvis med en lite chokladigare och lite mer "vuxen" smak. Jag gillar dem. A lot.

1 kommentar:

  1. Kunde inte motstå att testa jag med, och instämmer!! Riktigt goda!!! Blir fler gånger! Kram

    SvaraRadera