14 februari 2011

Fisksoppa med en massa grönsaker

Soppa är för mig den perfekta maten att ha i frysen - redo att ta fram vid tidsnöd. Funkar superbra både före och efter träning när det känns om lite för mycket att äta ett helt stort mål, men för lite att bara nöja sig med en äggmacka.

Igår gjorde jag en fisk- och grönsakssoppa som blev riktigt god. Inspiration fick jag från Hälsofreak. Inspirerad blev jag också av morgonens Kropp & Själ där jag bland annat fick höra hur viktigt det är att koka morötter och tomater (alltså inte äta dem råa) för att kunna ta till sig de vitaminer som finns i grönsakerna.

Fisk & Grönsakssoppa
1 vitlöksklyfta
½ gul lök
1 morot
2 tomater
½ zucchini
2 röda paprikor
250 g fiskfilé i bitar (jag använde en färdig blandning från Findus)
1½ dl vitt vin
1 tsk sambal oelek
salt
en skvätt grädde (ej nödvändigt)
lite citronsaft
(räkor till garnering)

Gör så här:
Skär alla grönsaker i bitar (inte så noga hur - de ska ändå mixas se'n) och fräs i en kastrull tillsammans med kokosfett eller annan olja. Tillsätt fisk, vitt vin, citron och sambal oelek och låt koka i ca 5 min. Tillsätt grädde, smaka av med salt och koka ihop. Mixa soppan och garnera gärna med några räkor.


Åt soppan tillsammans med mitt nybakade frukt- och nötbröd.


1 kommentar:

  1. Åh jag verkligen älskar fisksoppa!
    Denna låter väldigt god!

    JA mer crossfit :) Jag har verkligen fått mersmak av lite annan form av styrketräning!Superkul! Då taggar vi för chins utan passning :)!

    Ha en fin alla hjärtans dag!! :)

    SvaraRadera