10 november 2010

IntervallFlex

Det fanns många anledningar till att jag verkligen såg fram emot gårdagens IntervallFlex på Friskis.

För det första så skulle jag äntligen få träffa Erika som det visserligen redan känns som jag känner via bloggen men ännu inte fått träffa på riktigt.

Fina Erika - bild lånad från hennes blogg.

För det andra skulle jag återigen få träna för grymma Robert Udd som enligt mig är en av Friskis absolut mest karismatiska och inspirerande ledare, känd för sina tuffa pass och fantastiska förmåga att peppa.

För det tredje skulle jag få testa ett helt nytt pass som dessutom lät som något som verkligen kunde passa mig. Tuffa intervaller följt av smidighetsövningar.

Och jag blev inte besviken.
Erika visade sig vara en tjej helt i min smak, precis som jag trott. Robert levde upp till förväntningarna och lyckades på nå't sätt peppa alla att ta ut sig till max i den mer än fulla salen och IntervallFlex var som pass kul med stort fokus på spänst och benstyrka.

Några ord om själva passet:
Passet inleds på traditionellt Friskis-manér med en mjuk uppvärmning där pulsen visserligen går upp mot slutet men annars mer liknar rörlighets/smidighetsövningar.

Efter att ha blivit varma började så intervalldelen där vi varvade övningar som drev upp pulsen (upphopp, höga knän, knäböj osv) med lite lugnare styrkeövningar som olika typer av sit-ups, plankor, armhävningar, rygglyft. Men nå'n total vila var det inte tal om. Kändes som ett effektivt sätt att träna styrka och kondition på i kombination.

Efter 25 minuter av intervaller kom vi då till Flex-delen där jag kände igen en hel del från yogan med inslag från typiska Friskisrörlighetsövningar. Gillar att man jobbar med dynamisk rörlighet snarare än traditionell stretch. Tror verkligen att rörlighet är något som de allra flesta skulle må bra av att träna mer, men ofta hoppar över för att det är tråkigt eller för att det "tar tid" från den övriga träningen. Går man på IntervallFlex kommer man inte undan..

Jag uppskattade särskilt att mycket fokus lades på att öppna upp höfter och öka rörligheten i sätet. Det är ju där mina svagheter finns. Förvånades över att jag var så rörlig i framåtböjningarna - yogan gör under!

Summa summarum: Jag kan helt klart rekommendera IntervallFlex och kommer själv gå igen när jag känner att jag behöver en genomkörare för hela kroppen och nå'n som pushar mig till att ta ut mig ordentligt.  

6 kommentarer:

  1. Yeah! Där har du ju nåt riktigt fint att träna! Och cross-fiten. Och så du med din tennis! :) Och yoga. Och så skidor och löpning på det... Så behöver du inte fundera mer var du ska lägga din tid? :)

    Ja, det vore jättekul om du ville hänga på utmaningen :) (Egentligen vill jag inte ens säga nåt till nån utan jag tvingar mig mest själv till att ens försöka förstå... Bla bla... vad jag svamlar :)

    SvaraRadera
  2. Härligt det låter! Kul att både passet och träningssällskapet var till belåtenhet!

    Jag hade helt klart gillat bådadera också!

    SvaraRadera
  3. Det här låter som ett pass som skulle passa mig faktiskt. Lite av varje liksom :)

    SvaraRadera
  4. Kanske kanske Lidingö, kanske kanske marathon?! Du skulle ju greja distansen lätt, ditt pannben är inte att leka med :) Det har jag förstått.

    Eller så båda delarna om du absolut vill kuta backarna :)

    SvaraRadera
  5. Åh har precis blivit Friskis-medlem igen efter 10 år! =)
    Älskade Roberts intensivpass på Kungsholmen som han körde förut. Hann även köra nåt skivstångspass med honom när han var vikarie en gång! alltid lika bra, tuff och peppande som du också säger! =)

    Såg att han kör IntervallFlex nu och har inte hunnit testa det än!
    Kanske blir nåt att testa då! =)

    SvaraRadera