13 januari 2010

Ett annorlunda intervallpass


Dagens intervaller genomfördes à la lunchträningen i senaste numret av Fitness Magazine. Ett pass som bara tar 30 minuter och ska vara riktigt effektivt. För er som inte läst tidningen så handlar det om spurtintervaller.

Så här genomförde jag passet:
8 min uppvärmning på löpbandet
15 min spurtintervaller (30 sek normal fart, 30 sek spurt om och om igen)
Jag delade upp intervallerna så att de första 5 minutrarna körde jag på löpbandet, resterande 10 i roddmaskinen. Det där kan man ju göra som man vill förstås, om man föredrar att byta konditionsmaskin var 5:e minut eller om man håller sig till samma spelar ingen roll. Det viktiga är att verkligen köra järnet i spurten! 
7 min nedvarvning i roddmaskinen

Snittpuls: 88%
Maxpuls: 95%
Tid i pulszon 5 (90-100% av maxpuls): 19 min

Omdöme:
Inte så tokigt alls. Och kan tänka mig att det är perfekt träning för att förbättra min "tenniskondition" där rörelsemönstret ofta är just ganska korta extremt högintensiva intervaller blandat med lite lugnare återhämtning däremellan. Och pulsmässigt så ser det ut som jag tog ut mig ordentligt.

1 kommentar:

  1. Va lustigt, vi pratade om intervallträning på lunchen idag och det verkar vara superbra om man behöver förbättra sitt flås. Något som jag behöver!

    SvaraRadera