16 augusti 2011

Balance Training - hur var det?

Bild lånad från Balance

Testade ju som sagt att träna på Balance igår - träningsstället som mest är känt som lyxgymmet som Daniel Westlings startade.

Vi fick en rundtur på gymmet och min första iakttagelse var att det var väldigt lite folk på plats under lunchen igår. Gymmet kändes stort och det hade inte varit några som helst problem att få den maskin man ville Delen med konditionsmaskiner kändes lyxigt stor (hade tex ett par stakmaskiner som jag blev sugen på att testa) men jag var mindre imponerad över styrkedelen. Mitt första intryck är att det finns väldigt mycket maskiner men ganska lite utrymme för att träna med fria vikter.

Jag testade ett 30 minuters CrossFit-pass vilket helt klart var en halvtimmes effektiv träning. Vi varvade squats med kettlebell, armhävningar, tvåarmsryck, svingar, drag till hakan och ett par magövningar i ett intensivt tempo och endast korta återhämtningspauser. Men jag saknade instruktioner om hur övningarna ska utföras. Svingar och tvåarmsryck är inga självklara övningar rent teknikmässigt och jag såg lika många sätt att utföra dem på som antalet personer i salen.

Jag är ju van vid utförliga teknikgenomgångar på Nordic där man tex. inte ens får börja svinga sin kettlebell innan man visat att man kan svanka. Jag förstår att det är betydligt svårare att rätta till teknik i en sal med 30-40 personer jämfört med Nordic där vi är max 12 personer på en instruktör men det skulle inte ha skadat med lite mer instruktioner som "upp med bröstet", "svanka", "använd höften" osv. För mig var det ok eftersom jag gjort övningarna tidigare och då fått ordentliga genomgångar av vad man bör tänka på, men hade det varit övningar jag inte gjort tidigare hade jag blivit väldigt förvirrad. Särskilt eftersom allt gick i ett rasande tempo.

Summa summarum: CrossFit funkar även på Balance som effektiv, rolig träning men vill du lära dig nya övningar och utmana dig själv till att göra saker du aldrig trodde var möjliga så rekommenderar jag att gå till ett särskilt CrossFit-gym istället. Det är två helt olika saker som inte ens går att jämföra. Ungefär som skillnaden mellan att göra yoga på ett gym och yoga på en yogastudio.

1 kommentar:

  1. Håller med om att Nordic har grymma teknikgenomgångar. Sedan jag har börjat träna där häpnar jag ofta över bristen på instruktioner på andra ställen och många gör ju fel. T ex på ett vanligt skivstångspass på Friskis. Å andra sidan är vikterna inte lika tunga då men i alla fall...

    SvaraRadera