8 augusti 2011

70/20-intervaller


Ska testa en för mig ny intervallform idag - nämligen 70/20-intervaller. Betyder alltså 70 snabba sekunder följt av 20 lugna. Sedan kan man upprepa den här proceduren så många gånger man vill men jag tänkte mig det här upplägget idag:

10 min uppjogg
10 st 70/20-intervaller
5 min gångvila
5 st 70/20-intervaller
10 min nedjogg

Pulsen ska under intervallerna ligga mellan 85-90% av max.

Så ser planen ut! Återstår att se hur utfallet blir. Om det blir check och bock efter alla moment eller ett något mindre klädsamt resultat. Har lovat mig själv att avbryta om jag känner knä/höftont. Den senaste tidens mängdträning har gett sega ben och det är helt ok om det inte går så snabbt idag, men gör det ont så tänker jag att det är bättre att vila nu innan det eventuellt blir något värre. Mycket klokt. Men inte lätt.

5 kommentarer:

  1. Herregud det låter galet jobbigt! Du måste vara i superform. Jag känner mig som en medeljympa-motionär på Friskis just nu haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. beror väl på hu långt du springer på 70 sek
      en 360m å varje 70sek intevall bör vara målet

      Radera
  2. Det där löser du enkelt! Är verkligen impad över din disciplin men framförallt träningslust, härligt att läsa :)

    SvaraRadera
  3. Låter spännande! Hur gick det med dessa? Måste bli jobbigt-motsvarar ju dryga 200meters, när jag har kört det med 30 sej vila har det varit riktigt tufft!!

    SvaraRadera
  4. Ett standardpass för en 1500m löpare är
    10x400m 1min vila 0ch 400m löps på 58-60 sek

    testa det du så ska du få se på träningseffekt

    SvaraRadera