30 juni 2010

Frisk?!

Ok, känner mig frisk gör jag ju inte riktigt förstås. Är förkyld. Men - provresultaten visade inget konstigt, bara normala värden och bara det gör ju att jag känner mig lite friskare! Skönt att veta, nu är det bara att göra det bästa för att bli fri från förkylningen.

Och så sitter jag ju förstås och funderar över vad jag kan göra annorlunda för att hjälpa mitt immunförsvar att bli starkare. Bli ännu duktigare på att periodisera träningen tror jag är en sån grej. Låta säg var fjärde vecka vara en riktigt lugn vecka träningsmässigt. Och inte rucka på det. Att lyssna på kroppens signaler och framförallt - att följa kroppens signaler tror jag är en annan. För visst känner jag ibland att kroppen är trött, men tränar ändå. Ska testa att vila mer helt enkelt.

Mat och sömn är ju också faktorer som påverkar immunförsvaret men där tycker jag att jag redan sköter mig exemplariskt.. så inte så mycket att åtgärda. Stressar gör jag inte heller i onödan..

Kanske skulle införskaffa en sån där näskanna som yogis förordar som det perfekta antiförkylningstipset? Nå'n som testat?


7 kommentarer:

  1. Har funderat på en såndär kanna när jag haft problem med bihålorna faktiskt, men har inte testat ännu, men har hört att dom är bra.

    Att få in mer vila tror jag är en bra strategi; så himla svårt bara.

    SvaraRadera
  2. Om det inte såg så himla hmmm..märkligt ut det där nässtycket skulle jag oxå göra det oftare ;) Men jag testade faktiskt det en period när jag sjöng i band och det funkade väldigt bra tycker jag. Testa!

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att det iaf inte var nåt allvarligt. När jag hade en lång period av upprepade förkylningar så upptäckte de bl.a. underfunktion av sköldkörteln vilket säkert var en bidragande orsak. Men det kollade de på dig säkert med!
    Jag har en sån kanna, men använder den bara när jag redan ÄR förkyld. Kanske skulle man även använda den i förebyggande syfte?

    SvaraRadera
  4. Jag har näskanna och använder den när jag är lite förkyld. Den fungerar super! Men viktigt att hålla sig upp och ner, bara stå och hänga med huvudet eller göra någon yogaövning så att allt vatten kommer ut.
    Skönt att det inte var värre...tror du är inne på helt rätt spår, vilan är halva jobbet. Helt enkelt :)

    SvaraRadera
  5. Skönt att det inte var något allvarligt!

    Jag tror som du att en vilovecka (lugnare vecka) är att föredra.
    Personligen funderar jag på var sjätte vecka.

    Har hört om sköljning och att det ska vara hur bra som helst. En kille jag känner till använde den dagligen och han hade inte varit förkyld på 8 år. Sen om det beror på kannan vet jag inte .. men det låter bra :)

    SvaraRadera
  6. Skönt med positiva besked i alla fall!

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åh, jag köpte en såndär kanna nån gång förut när jag var less på att vara förkyld. Minns knappt om jag testade den, men sen har jag glömt bort den helt. Tycker det känns lite läskigt, men jag kanske borde plocka fram den. Är väl mest en vanesak...

    SvaraRadera