16 juni 2010

Funderingar kring återhämtning

Precis som Frida konstaterade så avslöjar min ökade träningsintensitet att jag nu kan anse mig vara frisk efter tre månader av mer eller mindre grava förkylningssymptom. Underbart! Kroppen reagerar inte längre med att ge hosta, halsont eller snuva så fort jag rör på mig utan jag verkar ha fått tillbaka en gnutta immunförsvar åtminstone.

Men något hoppas jag att jag lärt mig under den här perioden. Och det gäller framförallt vikten av vila och att lyssna, lyssna, lyssna på kroppen. Inte bara gå enligt plan utan faktiskt ta en extra vilodag när kroppen säger ifrån. Jag vet ju att min kropp av naturen vill röra på sig - så om den någon dag inte vill, så tror jag faktiskt att det betyder att jag bör vila snarare än att det skulle vara någon form av lättja som infunnit sig.

Den ultimata vilan? Läsning på en klippa vid havet

Hur mycket jag kan och bör träna beror ju också på vad som händer runtomkring mig i övrigt. Om det är mycket på jobbet, mycket utanför jobbet, för lite sömn och kanske en del alkohol inblandat så innebär ju alla dessa aktiviteter en viss påfrestning för kroppen. Att då lägga till ett tufft träningspass ovanpå alltihopa kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

Idag skulle jag verkligen vilja styrketräna på lunchen, men med tanke på att det blivit en del träning de senaste dagarna och att jag har ett par kvällar framför mig med alkoholrelaterade aktiviteter så låter jag bli. Känner på mig att det är mer än vad min kropp skulle fixa. För även om jag är frisk, så är ju kroppen en aning sargad efter att ha fått kämpa med en infektion i evigheter.

Ser istället fram emot att få ta en sväng till gymmet i helgen.

Hur tänker ni kring vila och återhämtning?

7 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Håller helt med dig och jag tror att många tränings-junkies alldeles för ofta håller sig till planen istället för att lyssna på kroppen. När man faktiskt älskar träning egentligen ska man verkligen lyssna när kroppen ber om en vilopaus!

    SvaraRadera
  2. Ja! Grattis till friskheten! Det var en långdragen förkylningshistoria du hade. Lagomt till sommaren åtminstone :)

    Det låter klokt att lyssna på kroppen men lite bakvänt att avstå från träning innan alkoholintag istället för efter? Nåt jag missat eller missförstod jag :) Du tänker säkert rätt och känner din kropp.

    Ska du åka Vasan igen nästa år, jag funderar lite på hur jag vill göra? :)

    SvaraRadera
  3. Erika: Precis så. Just som du gjorde igår med andra ord. ;-)

    Annika: Det jag menade med alkoholen var att alkohol sliter på kroppen, oavsett när den intas. Om man då ser det som att kroppen fixar en viss påfrestnings/stressnivå så måste en alkoholkväll räknas in i den totala påfrestningen som man utsätter kroppen för. En alkoholkväll ska snarare ses som ett träningspass rent slitagemässigt snarare än som en vilodag vilket kanske är lätt att se det som eftersom man inte tränat. är du med? ;-)

    Har inte funderat så mkt på Vasan, men lutar åt att jag skippar det. Vill satsa på tennisen just nu och allt annat kul som jag försakade när Vasa-träningen stod i centrum. Men självklart kommer jag att åka en massa skidor ändå! Det är ju kul ju!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig fullt - jag måste vila emellan annars får jag inte ut något av passet och det är heller inte kul!
    Men ibland kliar det i kroppen eller man känner sig slapp och vill ut - då kan man behöva tänka till..:)

    SvaraRadera
  5. Träningsglädje16 juni 2010 kl. 15:58

    ja, mycket klokt att komma ihåg att allt det där runt omkring också påverkar.

    SvaraRadera
  6. Vad klok du är! Lyssna på kroppen är verkligen jätte viktigt och efter din tuffa förkylningsperiod verkar du ha lärt dig mycket smart!

    SvaraRadera
  7. Bra tänkt och skrivet. Jag har som dig fått en helt annan uppfattning om vikten av vila efter vasan/under våren och lyssnar till helheten som du skriver om.

    SvaraRadera