24 juni 2010

Galen tennisprestation

Bilder från dn.se

herregud vilken match! Världens längsta tennismatch genom tiderna. Stackarna har nu hållt på i över 10 timmar över två dagar! Och det är inte slut än.. Matchen fick avbrytas på grund av mörkret igår. Ställningen är nu 2-2 i set och 59-59 i femte och avgörande. För er icke-tennisinsatta kan jag berätta att ett set normalt sett avgörs efter 6 vunna gem, alltså vid tex 6-4, och nu står det alltså 59-59! Ingen av spelarna har alltså lyckats vinna två gem i rad, vilket är vad som krävs för att vinna matchen. Sjukt jämnt med andra ord!

10 timmar är ju galet.. vet hur jag kände mig efter 9 timmars vasalopp.. och det här handlar om tennis på högsta nivå - sjukt. Hur håller man koncentrationen uppe under så lång tid? Och inte minst, hur gör man för att återhämta sig till nästa match efter nå't sånt här?

2 kommentarer:

  1. Vad händer på första bilden egentligen? Utmattad? Bönar och ber?

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på dig när jag hörde om matchen, uthållighet värre än vasan krävs. Är du tränad för det? ;) Hade ingen aning om att tennis kunde hålla på så länge!

    SvaraRadera