22 juni 2010

Recept - smarrig firre


Fisk i ugn är en klassiker hemma hos mig. Har ett gäng olika fiskrätter som alla bygger på att fisken stoppas in i ugnen. Enkel och smidig matlagning.

Idag testade jag en ny variant som kommer att bli en stående rätt - riktigt gott!

Lax med nötigt tak
600g lax
olivolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Nötröra
1,5 dl pistagenötter
1 kruka basilika (använd även stjälkarna)
1-2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
1 dl parmesanost

1. Finhacka eller kör nötter, basilika och vitlök i en mixer. Tillsätt olja och parmesan.
2. Häll olja i ett ugnssäkert fat. Lägg i laxen. Krydda med salt och peppar. (Jag tycker det smakar extra bra att ta grovmalet salt och gnugga in i laxen)
3. Stek mitt i ugnen i cirka 15 min, 200 grader (för mig tog det säkert 25 min innan laxen var genomstekt)

Receptet hittade jag hos Allt om mat.

Jag serverade firren med pasta, tomater och bladspenat men det där gör man ju lite som man vill med. Kan tänka mig att ris funkar alldeles utmärkt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar