18 juni 2010

Tjejer och tävling

Läser hos Sofy om den sneda fördelningen mellan tjejer och killar i Åre Extreme Challenge och mina funderingar har gått i samma banor den senaste tiden. Varför är det inte fler tjejer som tävlar på motionsnivå?

I min tennisserie är det blandat tjejer och killar.. eller blandat och blandat.. det är mest killar, med några få tjejinslag. Av 56 spelare är 7 tjejer.. trist! För min del spelar det ju ingen roll om jag möter tjejer eller killar så länge som vi är på ungefär samma spelnivå, men tycker att det år tråkigt att det inte är fler tjejer som tar chansen att utvecklas genom att spela match. Av egen erfarenhet kan jag skriva under på att ingen träning i världen kan ersätta matchspelandet. Såväl fysiskt som mentalt är det otroligt utvecklande. Och jag lär mig en massa nytt om mig själv och hur jag reagerar i olika situationer som jag har nytta av även utanför banan.

tävla = läskigt??

Jag har funderat lite på varför det inte är fler tjejer som hoppar på tävlandet och min teori är att det beror på en blandning av att inte tycka att man själv är tillräckligt bra för att tävla och att ta tävlandet för seriöst.

Jag vet ju hur jag själv tänkte innan jag började spelade matcher:  "Inte kan väl jag? Jag är väl inte tillräckligt bra för att spela i serie. Och inte kan jag serva heller. Stackars människor som ska möta mig." Och då är ändå jag en person som i de allra flesta situationer har ett stort självförtroende och är relativt orädd för att testa nya saker.

Nu gick det ju bra för mig, men även om det inte hade gjort det - so what? Vi är ju bara motionärer som spelar för att det är kul och för att vi vill bli bättre - det är ingen som sagt att vi måste vara proffs redan innan vi börjar.

Det som fick mig att våga testa tävlandet (som jag ju egentligen var väldigt sugen på - men inte riktigt vågade tro var nåt för mig) var att jag träffade en tjej som jag uppfattade vara på samma nivå som mig spelmässigt och hon berättade att hon spelade seriespel. Och helt plötsligt blev det ju så enkelt - om hon kan så kan ju jag!

Så vad vill jag ha sagt med det här egentligen? Jo att vi tjejer borde bli bättre på att peppa varandra till att försöka istället för att bara bekräfta och vara förstående inför varandras osäkerhet. Säg: "Klart du kan" istället för "Ja jag förstår att det känns läskigt".

Vad säger ni? Varför är det inte fler tjejer som tävlar för skoj skull?

2 kommentarer:

  1. För att killar redan tidigt lär sig att prestera och hävda sig själva. För tjejer är det tvärt om. Tjejer uppfostras till att vara snälla, söta och inte prata för högt. Kan låta krasst men nog ligger det något i det. Som vi behandlar tjejer skapas inga tävlingsindivider. Egenskaper förknippade med den persontypen ses sällan som kvinnliga. Medan män har bra ledaregenskaper och ett gott självförtroende är en kvinna med samma egenskaper påstridig och egocentrisk.

    Håller verkligen med om att vi tjejer ska peppar varandra mycket mer att vilja, kunna och våga!

    SvaraRadera
  2. Tror inte tjejer har det behovet att på det sättet visa sig. Vi är starka och ganska klara över vilka vi är, mestadels av tiden i alla fall. Det är vad jag tror:)
    Ha en fin helg, kram

    SvaraRadera